Här ska besökarna få bestämma över butiksinnehållet

Frölunda Torg blir enligt egen utsago första köpcentrum i världen som låter besökarna ta fram ett helt nytt butikskoncept. Öppning av den nya butiken sker 26 april.

Frölunda Torg är idag ett av Göteborgs största köpcentrum. Nu ska de öppna en butik där besökarna fått bestämma allt. Från och med den här veckan är det möjligt för besökarna att skicka in förslag på vad en ny butik skulle kunna innehålla. Allt är tillåtet att föreslå, med ett villkor: det måste vara förslag på verksamhet som idag saknas i köpcentrumets utbud.
– Vi vill bjuda på upplevelser som man bara kan få här, då får man ta lite risker även om det känns lite läskigt, säger marknadschef Johanne Gabrielson.
Snart kommer allmänheten även att kunna rösta på allt annat som rör butikens utformning: inredning, butikens slogan, personalens kläder och till och med vilken musik som ska spelas i butiken.
Efter omröstningen, som sker både online och via skärmar i köpcentret, kommer representanter från köpcentret att välja ut det vinnande konceptet.
Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, som en popup-butik. Men tanken är att försöka hitta en verksamhet som faktiskt fyller ett behov och som på sikt kan bli permanent.
– Vi tar ett steg i taget, det är meningen att det bli en spännande och rolig process fram tills att butiken kan öppna, men ja, hittar vi ett bra koncept och rätt personer som vill driva verksamheten så kommer vi aktivt att stödja det, säger Johanne Gabrielson.