Lacoste vill nå racketspelarna till hundra procent

Samgåendet mellan Lacoste och Tecnifibre har nu resulterat i en gemensam framtidsstrategi. Strängexperten Tecnifibre har den blygsamma målsättningen att bli världens främsta på sitt område.

Hösten 2017 slog sig Lacoste ihop med Tecnifibre som ett steg i att både kunna erbjuda konfektion och högpresterande teknik åt världens racketspelare. Nu har strategierna vässats och målet är att Tecnifibre ska bli världens främsta varumärke för strängar, när det gäller tennis och squash.    
Redan idag är Tecnifibre ledande på den europeiska marknaden, men med Lacostesamarbetet är ambitionen att fortsätta växa även globalt.
Nicolas Préault, VD för Tecnifibre säger i ett pressmeddelande:
– Vi kommer att kunna pressa gränsen för strategiska synergier så långt det bara är möjligt. Vi har närheten till de viktigaste nyckelpersonerna på marknaden, särskilt för distributionen, och kommer kunna identifiera behoven hos både individuella spelare och ute hos klubbarna.

Lacoste vill nå racketspelarna till hundra procent

Tanken är att kunna erbjuda hela rangen av kläder, väskor, tillbehör och racketar med hjälp av de båda varumärkena. Och Thierry Guibert, Lacoste-koncernens president, garanterar att krokodilen inte kommer att äta upp Tecnifibres varumärke, utan istället låta det växa:
– Tecnifibre har ett extremstarkt DNA och värderingar som har hjälpt dem att utvecklas kvalitativt i tennisens värld. Vi behövde deras teknikkunnande, det var något som saknades i vår portfölj. Deras strängar, särskilt multifilament, är en riktig tillgång. För oss var förvärvet logiskt, och Tecnifibre kommer att utvecklas till en global spelare av racketar, strängar och bollar. Tecnifibres varumärke kommer inte att absorberas av krokodilen.
Tecnifibre är idag officiell partner till ATP-touren och ”Official Stringer” till ATP World Tour finals i London, samt till Next Gen ATP finals i Milano. Strängarna tillverkas och monteras sedan lång tid tillbaka i franska Lille.