Callaway tar över Jack Wolfskin

Golfaktören Callaway blir ny ensam ägare för Jack Wolfskin. Det innebär att Callaway växer sig ännu starkare även i livsstilssegmentet.

Affären beräknas vara helt genomförd under första kvartalet 2019 och blir det största uppköpet för USA-baserade Callaway inom aktiv-livstil-segmentet hittills. Prislappen hamnar på 418 miljoner euro. Callaway har tidigare, under 2017, förvärvat företagen TravisMatthew och Ogio. I och med köpet av Jack Wolfskin får man även in ett mer outdoorbetonat varumärke i stallet och ambitionen är att utveckla varumärket på lång sikt. Och Jack Wolfskin bedömer att man har hamnat in en helt rätt miljö.    
– Vi är väldigt glada och förväntansfulla över inför att ingå i Callaways växande portfölj av premiummärken inom aktiv livsstil. Callaway har genom åren visat att de är innovativa och duktiga varumärkesbyggare och vi ser fram emot att ingå i en större grupp med våra produkter, säger Melody Harris-Jensbach, Jack Wolfskins vd.        
Callaway har generellt en stark position både på den amerikanska och japanska marknaden, och vill pusha för Jack Wolfskins produkter i båda regionerna. Idag är Jack Wolfskin starka framförallt i Europa och i Kina.
Callaways vd Chip Brewer kommenterar köpet:
– Vi är väldigt förväntansfulla över att få in Jack Wolfskins varumärke i vår portfölj. Det är ett premiummärke inom outdoor med en enorm internationell räckvidd och har en ledande marknadsroll i Europa och är starkt representerade även i Kina. Köpet kommer hjälpa Callaway att utöka sin närvaro inom den växande livsstilskategorin.        

Callaway tar över Jack Wolfskin
jack Wolkskins packbara sko Seven Wonders, som presenterades på tyska Outdoor Messe i juni.