Långläsning: ”Målet är 100 cykelbutiker i Europa om 5 år.” 

And The Revolution med Tobias Adolfsson vid styret har mycket på gång. Eller vad sägs om Sveriges första custombyggda E-cykel och missionen att öppna 100 cykelbutiker runt om i Europa.

Revolutionärer Att vara en megastor aktör är inte så ofta en fördel. Inte många jättar har hunnit ställa om sin verksamhet så mycket som cykelmissionärerna hos And the Revolution (ATR) på fem år. Det slås jag av efter några minuters pratande med vd Tobias Adolfsson. Då, 2013 när vi senast sågs, hade Tobias tillsammans med kompanjonen Björn Rangdén sjösatt ATR, deras version av hur en cykelbutik borde vara. Med entré direkt in i den öppna lokalen där verkstad, försäljningsytor och kassa ihopsmälts till en enhet, ville och lyckades de skapa en skön plats att hänga, shoppa och snacka cykel på. För en kundkrets som växte på bra från år till år.
Långläsning: ”Målet är 100 cykelbutiker i Europa om 5 år.” 
Tobias Adolfsson, vd ATR. Foto: Henrik Rådmark.

– Men till slut fick vi flytta bak mekandet, skrattar Tobias, när vi ses för att prata ATR:s kommande femårsplan. 

Tobias, med bred cykelbakgrund, bland annat Sveriges första agent för Kona, egen butik i Umeå vid 21 års ålder och mycket mer, gör klart att den första ATR-butiken bara är en delsträcka på cykelturen in i framtiden.

– Kolla, säger Tobias och visar upp sin telefon. Vi nådde målet igår, fantastiskt!

Händelsen i telefonen är anledningen till att jag skickade ett mejl till Tobias. I somras läste jag för första gången att ATR startat en crowdfundingkampanj på Fundedbyme. Självklart ville jag veta mer om planerna.

Det är inget litet mål ATR har nått. Med 76 investerare i ryggen som tillsammans nu äger 5,20 procent av företaget, har ATR fått in 1,1 miljoner kronor, pengar som ska användas för en expansion av fler ATR-butiker. 

– De ska vi använda för att öppna en andra ATR-butik i Stockholm. Efter Stockholm kommer vi att söka efter rätt partners över hela Sverige, en lokal hjälte som kan sin marknad och där det finns läge för ytterligare ATR-butiker.  

Och det slutar inte vid Sverige, menar Tobias. Går allt som ATR-gänget tror och hoppas så gör man konceptet betydligt större.

– Vi siktar på 100 butiker i Europa om 5-6 år.

Jag blir lite tyst några sekunder. Tobias har desto mer att säga. Anledningen till att ATR vill satsa på partnerbutiker är att det finns en lucka på butikssidan enligt Tobias. Det finns många cyklister men det behövs butiker som kan sälja och serva allt fler ATR-cyklar. Och attityden i butiken hos personalen är också viktig för en kund som betalt mycket för sin cykel menar Tobias. 

Långläsning: ”Målet är 100 cykelbutiker i Europa om 5 år.” 
De custombyggda cyklarna är och förblir tillsammans med service navet i ATR:s butikskedja. På webben klickar kunden ihop sin cykel som sedan byggs på plats och servas i butikerna. Foto: Henrik Rådmark.

– Cyklismen växer men få butiker har förstått att satsa på service. Undantag finns självklart men många butiker borde istället tänka ”helvete vad många cyklister vi kan ta hand om!”. Det har vi gjort på ATR. Istället finns det många svenska butiker som säljer mycket cyklar men missar servicebiten och är sura för det. Liksom webshoppar som säljer cyklar för tio tusen kronor och tjänar fem hundra, säger Tobias som menar att ATR:s koncept ska fortsätta tänka helt annorlunda än en traditionell cykelbutik. 

– Vi tänker ”hur kan man designa den optimala upplevelsen, både för de som säljer och köper cykel”. Då hamnar man i läget att cykelbutiken är viktig för konsumenten. Med ATR har vi tre cykelmodeller som kunderna kan designa själva. Och så bygger vi den lokalt. Vi säljer 300 cyklar per år och omsätter så mycket att vi kan ha tre personer i butiken, säger Tobias och understryker: 

– Folk brukar säga att de vill komma till oss. Folk ska också känna någonting när de kommer in till oss och handlar våra cyklar. Annars kan de handla dem som toalettpapper på nätet. 

De custombyggda cyklarna är och förblir tillsammans med service navet i ATR:s butikskedja. På webben klickar kunden ihop sin cykel som sedan byggs på plats och servas i butikerna. Till denna höst lanserade ATR en unik produkt. Easy Road är Sveriges första enda custombyggda E-cykel med elsystem från tyska Fazua, där motor och batteri är tysktillverkat. Fazua har med sin kvalitet och extremt kompakta design fått leverera till stora varumärken. Tack vare att de gillade ATR:s tänk och tack vare Tobias goda fabrikskontakter i Asien kunde svenskarna köpa 50 ramar där Fazuas komponenter snyggt fälls in. Priset blir därefter. Billigaste Easy Road kostar trettiofem tusen, ATR har redan sålt några Easy Road. För cyklisten, oavsett om den är svensk eller holländare, är idag beredd att betala för cykelkvalitet menar Tobias.

Långläsning: ”Målet är 100 cykelbutiker i Europa om 5 år.” 
Till denna höst lanserade ATR en unik produkt. Easy Road är Sveriges första enda custombyggda E-cykel med elsystem från tyska Fazua, där motor och batteri är lika tysktillverkat som slimmat. Foto: ATR.

Tillsammans med att sätta en butikskedja och de egna cykelmodellerna blir företagsförsäljning en av ATR:s viktigaste delar framöver. Hotellet vi sitter på för intervjun, Downtown Camper, är kunder till ATR sedan de öppnade för ett par år sedan. Vid entrén står ett tiotal cyklar, cykelvagnar och barnsadlar från Thule finns också att låna. Dessutom kan en ATR-utbildad cykelmek serva cyklarna kontinuerligt så att hotellgästerna alltid har en fräsch cykel att hoppa upp på.

– Under 2019 kommer vi att ha en dedikerad företagssäljare på ATR nu när allt fler arbetsgivare köper in cyklar till anställda med möjlighet till bruttolönavdrag. Det här blir en stor grej för oss nästa år, säger Tobias som hittills sålt cyklar till ett 20-tal kunder där Spotify är det mest hajpade. Från att Stockholmskontoret köpte ett knippe ATR-cyklar så har nu modellerna spritt sig till musikgigantens övriga kontor runt om i världen.

– Företagen har förstått att man kan ta en cykel till ett möte istället för taxi eller tuben. Sen fortsätter revolutionen på företaget. Företaget bygger cykelrum, dusch. Nu för tiden börjar till och med företag locka anställda med USP:en att man är ett cykelvänligt företag. Dessutom, det går inte att säga att man är ett hållbart företag om man inte har cyklar. Här blir cykel en trojansk häst. Cykeln checkar i alla boxar för gör man det bra för cyklister så blir det win-win för både företag, anställda och miljön, säger Tobias leende.