Tre rapporter från tre giganter

Vad firar Columbia, vilket varumärke tynger Adidas och vilka tappar mot Puma? När Q3-rapporterna summerats är det både klackar i taket och gnisslande tänder som hörs från tre av världens största sportvarumärken.

Columbia gjorde rekordstarkt Q3, Mountain Hardwear tappade rejält
Columbia Sportswear kan skjuta skumpaflaskor på huvudkontoret. När det 80-årsfirande outdoorföretaget summerade sitt Q3 kunde man konstatera att omsättningen under de tre månaderna landade på dryga 7 miljarder kronor, en ökning med sju procent jämfört med 2017 och nytt rekord sedan man grundades 1938. EMEA-regionen ökade med 15 procent och i USA gjorde direktförsäljningen till slutkonsument en ökning med starka 23 procent vilket var en drivande faktor till de höga talen.      

Dotterföretagen Sorel och Prana kan även de rapportera rekordförsäljningar för Q3. Sorel ökade med 12 procent och Plan sålde för 8 procent mer än 2017. Mountain Hardware är det dotterföretag i Lowa-gruppen som gjorde ett mindre bra Q3. En försäljning med 200 miljoner kronor under Q3 är en försämring jämfört med 2017 på hela 22 procent. 

Adidas lyfter trots Reeboks tunga Q3
Världens näst största sportföretag Adidas fortsätter skörda ekonomiska framgångar. När Q3 för 2018 sammanräknats av sportgiganten har man kommit fram till att nettoinkomsten borde bli 16,2 miljarder för helåret, en ökning med 19 procent jämfört med 2017. Extra bra går det för Adidas på marknaderna i Kina och USA. Nike är fortfarande ohotad sportetta med en beräknad nettoinkomst på 17,2 miljarder kronor. 
 
Reebok är Adidas fortsatta sorgebarn. Försäljningen minskade under året med hela 4,36 miljarder kronor jämfört med 2017. Adidas vd Kasper Rorsted har i ett uttalade sagt att Reebok tappade i omsättning på egentligen alla marknader utom i USA. Då är det bra för koncernen att Adidas i sin tur ökade sin försäljning under samma period till 58,7 miljarder kronor fram till Q3.

Puma jagar ärkerivalen
Adidas ärkerival i världen och inte minst i tyska hemorten Herzogenaurach, Puma, redovisade ett fint Q3. Försäljningen ökade efter valutajusteringar till 12,42 miljarder kronor vilket är en ökning med 13,9 procent jämfört med 2017. 

Tack vare ökningen så har Puma justerat sin förväntade totala försäljningsökning under 2018 med att landa på mellan 14 och 16 procent jämfört med 2017. Tack vare ökningen så håller Puma sin tredjeplats efter Nike och Adidas. Fyran Under Armour halkar efter ytterligare sedan bolaget nyligen rapporterade en förlust. 

Bäst sett till marknader går det för Puma i USA och i Asien medan EMEA-regionen går något sämre. Utan att nämna någon exakt siffra så kommenterar Pumas vd Björn Gulden ökningen så här: ”tillväxten i EMEA är av en siffra med ett värde av ett högre ental”. Ett något krångligt sätt att uttrycka en siffra på mellan sex och nio, tolkar Sportfack det.