Black Friday: Dagen då röda siffror ska bli svarta

Black Friday har seglat upp som ett av handelns absolut viktigaste försäljningstillfällen under året. Nästan 4 av 10 handlare räknar med en ökad försäljning och nära hälften av konsumenterna planerar inköp. Men det finns också kritik, framförallt från miljöhåll.

Årets Black Friday den 23 november beräknas omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. Det visar prognoserna från Svensk Handel. Fyra av tio handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är en ökning med 30 procent från 2017. Samtidigt uppger var sjätte handlare (17 procent) att lönsamheten påverkas positivt av Black Friday. Det gäller både för webbhandel och klassisk butikshandel.
– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
– Vi har sett en formidabel tillväxt under Black Friday de två föregående åren och utifrån de indikatorer vi ser nu blir svårt att upprepa samma tillväxttakt som då. Men det förtar inte det faktum att det i år blir en större utmaning för handeln och hela logistikkedjan att kunna svara upp mot den ännu högre efterfrågan, fortsätter han.
Suget känns även av tydligt inom sporthandeln. Sportamore är en av de handlare som har förberett sig noga för just denna weekend.
– Black Friday är nu utan konkurrens årets största handelsdag och därmed såklart en dag som vi förbereder oss noggrant för att ge våra kunder sportbranschens bästa upplevelse, säger vd Johan Ryding.
– Alltfler nordbor får upp ögonen för att det går att göra fantastiskt fina fynd. Att dagen dessutom infaller i årets mest handelsintensiva period med den stundande julhandeln gör det naturligtvis extra intressant, fortsätter han.
 

 

Black Friday: Dagen då röda siffror ska bli svarta
Sportamore är ett av de företag som laddat upp rejält inför Black Friday.

Black Friday har länge utgjort startskottet för julhandeln i USA och kan numera även anses göra det i Sverige. Termen lär ha myntats av polisen i Philadelphia som då syftade på det kaos som uppstod i samband med rean. Under 1980-talet försökte försäljare göra något positivt av termen och menade att det var då röda siffror blev svarta. Vissa menar dock att termen har rötter ända bak till finanskrisen år 1869. 
Fenomenet får samtidigt stark kritik från miljöhåll, som menar att det inte är en ökad konsumtion som världen behöver. Motrörelser som White Monday förespråkar till exempel köp av second hand och Svenska Naturskyddsföreningen förespråkar ett köpstopp. De skriver bland annat ”Vi behöver konsumera mindre, inte mer och både smartare och mer hållbart. Därför vill vi utmana konceptet med Black Friday och alla andra dagar som hetsar till ogenomtänkt konsumtion av prylar som vi inte behöver. Istället vill vi uppmuntra till att laga grejer, köpa second hand, och konsumera med eftertanke”.
Hur förhåller man sig som handlare till miljöaspekten och relationen mellan att kunna få ett viktigt ekonomiskt tillskott, kontra miljöproblematiken? 
– Vår bild är att Black Friday snarare förändrar konsumtionsmönstret, än ökar den totala konsumtionen. Vi jobbar för att långsiktigt minska vår miljöpåverkan denna dag och alla andra, säger Johan Ryding.

  

Black Friday i siffror 
-Nästan varannan svensk (47 %) planerar att fynda varor i samband med Black Friday i år.
-En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017, och 37 procent tror på ökad försäljning.
-Fyra av tio handlare planerar att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. 
-Baserat på två konsumentundersökningar bedömer Svensk Handel att försäljningen i samband med Black Friday i år kommer att växa med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, och därmed uppgå till mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. 
-Förra året (2017) uppskattas Black Friday ha omsatt 5,3 miljarder kronor.
-Mest populära kategorier är kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa. 
Källa: Svensk Handel