Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019

Totalt nytt designkoncept, 20 olika mountainbikes, elcyklar med gömda batterier och flera aldrig tidigare producerade cykeltyper. När Crescent och Monark presenterar sina kollektioner för 2019 satsar varumärket friskt och högt.

Det går att se flera tydliga trender när cykelfabriken i Varberg levererar två fullproppade kataloger med nyheter från Crescent och Monark år 2019. Bägge varumärkena har fått ett rejält lyft design- och formmässigt. Dessutom levererar cykelfabriken en mängd snygga och pigga modellnyheter.

Det första man slås av är vilken kategori som öppnar modellprogrammet. Redan i vintras hade vi hört att Cycleurope arbetade intensivt på ett helt nytt modellprogram för sina mountainbikes. För att hita tillbaka till glansdagarna på 90- och tidigt 00-tal. I årets katalog ligger de 20 splitter nya modellerna givetvis allra först i katalogen.

Majoriteten av de nya finns inom kategorin XC, självklart med alla Sveriges blomstrande långlopp och Cykelvasan i spetsen i Crescents goda minne. Men Crescent har även satsat på den allt populärare kategorin stigcykling. Här finns flera spännande cyklar för smala stigar med mer utmanande terräng och lutningar.

Dessutom gör Crescent upp med sitt förflutna. Till 2019 har tillverkaren nämligen släppt den nordiska mytologin och klassiska namn och modeller som Ultima och Mjölner är väck, även om den förstnämnda lever kvar (är vi ganska säkra på) i nya kvicka modellen Rask.

Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
Crescent Stark S 20 är tänkt som en sprinter på XC-banan. Kolfiberram, 100 mm gaffel, 1X11-växlat och en vikt på låga 11,9 kilo.

Samtidigt släpper inte Crescent sitt svenska ursprung. De fem nya modellerna har namngivits efter klassika blågul kämpar. Framöver är det följdaktligen Rask, Modig, Ork, Stark och Kraft som kommer att swisha fram genom svenska skogar.

Crescents nya uttryck är menar vi både en uttrycksfull och modig formändring från Crescents designers. Alltifrån ett formspråk fritt från glittriga kulörer och all form av toningar känns riktigt snyggt. Nu är det grått, svart, blått och – självklart – klassiskt Crescentorange som gäller.

Namn och design i högsta grad, viktigare är trots allt ramgeometri och komponentval. Även här träffar Varbergsfabriken rätt. Till 2019 satsar Crescent än mer på heldämpat vilket allt fler konsumenter efterfrågar. Dessutom har man anammat populära teknologier som boost, genomgående hjulaxlar, finare hjul och valt alltifrån däck till dämpare med omsorg och utifrån allt högre kundkrav.

Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
Kraft K10 blir en stigraket med 140 mm gaffel, Eagle-växlar 1X12 och finfina bromsar i form av Sram Guide.

Visst finns det några instegsmodeller som känns lite överflödiga men de har sin funktion och kan fånga upp nyfikna förstagångstrampare som sedan byter upp sig. Dessutom är det spännande att se att Crescent satsar stort på el-MTB. För första gången kommer heldämpade MTB-cyklar med elmotorer i form av powerpaketet Kraft. Fyra modeller, en hardtail och tre heldämpade där Kraft K10 blir en stigraket med 140 mm gaffel, Eagle-växlar 1X12 och finfina bromsar i form av Sram Guide.

Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
Ork-serien, här i form av Ork 030, är tänkt som en rapp stigcykel med 140 mm gaffel, Eagle-växlar 1X12 och Boost-teknologi.

Elcyklarna från Crescent är givetvis många. Näst största modellprogram efter hybrider med 14 olika modeller inklusive Kraft-cyklarna. På sportiga modellen Elisia och Elora har man dessutom lyckats gömma Boschbatteriet i ramen på ett riktigt snyggt sätt. Inte alla cykeltillverkare som klarar det.

En tydlig trend och tidens tecken är även hur Crescent valt att vikta sitt sortiment till nästa säsong. Landsvägscyklarna har fått stå tillbaka och racers med en Crescentlogo framtill stannar på fyra modeller 2019. Samtidigt ska sägas att Cycleurope har ett inte helt okänt italienskt varumärke i bakfickan.

Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
På Crescent Elisia har man lyckats gömma Boschbatteriet i ramen på ett riktigt snyggt sätt.

Precis som Crescents bergscyklar lanseras Monark i en helt omarbetad design för 2019. Lackrna gnistrar och glimmar och cyklarna känns smäckrare och framför allt modernare än någonsin. Elmodellerna är självklart många 2019. I flera fall har den nya, kompakta Shimanomotorn 5000 valts. i kombo med det slimmade E-goingbatteriet ger cyklar som Karla och Sture en oerhört stilig elcykelupplevelse.

Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
Monark Karla med Shimanos nya, kompakta motor och tunt E-goingbatteri, här i färgen mustard ger en smidig och sober elcykel…
Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
…precis som brodern med högt överrör, döpt till Sture. Här i kulören petrol.

Roligt är även att de små tramparna kan cykla kopior på klassiska Monarkmodeller. Med Lill-Kalle och Lill-Karin i 16, 20 och 24 tum tror Sportfack att Monark hittat nya små klassiker.

Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
Smått tidlöst. Med Lill-Kalle och Lill-Karin i 16, 20 och 24 tum tror Sportfack att Monark hittat nya, små klassiker.
Elektrifierade skogsmaskiner & slimmade citycyklar: Så ser Crescent & Monark ut 2019
För den mångsidige pendlaren – Monark dELbar.

Och så en avslutande reflektion: Tydligt när det gäller Monark och Crescent är att deras designers anammat växande cykeltrender när det gäller alternativa modeller. Därför kommer det till 2019 dels en vikbar Monark och för första gången (i alla fall på väldigt länge) även en transportcykel från Crescent. Modellen är en klassisk lådcykel modell dansk med trälåda* och rejält packutrymme ombord, säkert för tre barn. Enda missen enligt Sportfack är att man just inte byggt in säkerhetsbälten för just barnen. Men det kommer säkert 2020.

*Den sistnämnda cykeln fanns tyvärr inte som digital bild när Sportfack träffade Cycleurope.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.