Sandqvist tar fram en produktserie med Morakniv

Först kom Fjällrävens samarbete med Acne Studios, nu gör Sandqvist och Morakniv gemensam sak och skapar en kollektion hantverksprodukter tillsammans.


Sandqvist tar fram en produktserie med Morakniv
Det kan ju knappast vara en slump att kollektionen lanseras lagom till julhandeln och fars dag.

Sandqvist, som är kända för sina väskor och ryggsäckar, väljer Morakniv som partner för sitt första samarbetsprojekt och allt kretsar kring Siljansbygden. Den som går loss på dalaromantik kommer att få ståpäls, gissar Sportfack. De båda hantverksföretagen har tagit fram en gemensam kollektion av slöjdrelaterade produkter med livsstilskänsla. Utgångspunkten har varit att utveckla produkter utifrån gemensamma kärnvärden som funktion, hållbarhet, hantverk och kvalitet.
– Bra funktionella knivar har alltid haft en central roll i vad vi på Sandqvist gillar att göra; vandra, fiska och att klara sig själv ute i vildmarken. Vi har alltid känt en stark koppling till Morakniv och delar samma värderingar när det gäller kvalitet, hållbarhet, funktion och estetik, så att få igång detta samarbetsprojekt var ett väldigt enkelt val, säger Sebastian Westin, en av Sandqvists grundare.  
Serien inkluderar ryggsäckar, (ca 2 200 kr) knivhållare (från ca 1 295 kr), knivar och förkläden, alla med produktnamn inspirerade av orter runt Mora.
– Vi är väldigt glada och stolta över att lansera det nya samarbetet med Sandqvist, ett varumärke som vi känner stor samhörighet med och som delar våra värderingar. Lanseringen som vi går ut med nu känns verkligen unik, säger Björn Åkerblom, marknadschef på Morakniv.    
Serien kommer att finnas tillgänglig i butik hos Grandpa, Naturkompaniet, i Sandqvists och Moraknivs egna flaggskeppsbutiker och även online i egna kanaler, samt hos bagarenochkocken.se och scandinaviandesigncenter.com, från 29 oktober.

Sandqvist tar fram en produktserie med Morakniv
Den runda knivhållaren.