Krokodilen krossar könsbarriärer

Det ikoniska sportvaruvarumärket Lacoste har för första gången någonsin rekryterat en kvinnlig creative director. Nu ska brittiska Louise Trotter göra varumärket än mer populärt hos kvinnliga konsumenter.

Det ikoniska sportvaruvarumärket Lacoste, grundat 1933 av den franske tennisspelaren Henré Lacoste, har för första gången någonsin en kvinnlig creative director.

Louise Trotter heter brittiskan som ska leda Lacostes framtida designarbete. Trotter har tidigare arbetat för Jigsaw, Tommy Hilfiger och Gap.

– Jag är lycklig över att ansluta till det här franska varumärket med ett unikt arv. I 85 år har Lacoste behållit sin aktualitet med sin unika fusion av sport och mode, kommenterade Lacostes creative director sin nya tjänst i ett pressmeddelande.

Och Louise Trotter bör kunna gör en hel del skillnad för Lacoste. Förutom rent mode har Lacoste tennis- och golfkollektioner för herr och dam samt en mindre juniorkollektion. Kikar vi över kollektionerna finns det ett tydligt hål att fylla då damkollektionerna är betydligt mindre än de för herrarna. Det faktum att det de senaste 10 åren skett en förskjutning för varumärket i sin försäljning till förmån för tjejerna gör även rekryteringen intressant. Det senaste decenniet har nämligen Lacostes kvinnliga kunder gått från några procent till att utgöra cirka 30 procent av varumärkets kundandel idag.

Därför är det inte svårt att gissa vad Lacostes ledning hoppas att Louise Trotters designarbete kommer att göra för försäljningen framöver. En första vink om den nya designen får sportmodevärlden i februari 2019 då varumärkets premiärkollektion lanseras under Paris modevecka.

Rekryteringen av ny creative director är Lacostes andra tunga nyanställning sedan tennisstjärnan Novak Dokovic kontrakterades för ett femårigt sponsorsavtal 2017.