Barbour öppnar flagship store i Stockholm

Butiksetableringen i huvudstaden blir Barbours första flagship store i Skandinavien. Butiken placeras på Kungsgatan och blir den första i en större, nordisk satsning.

Sedan början av sommaren har Fourfield-koncernen, som driver distributionen av Barbour i Sverige och Baltikum, arbetat fram en ny strategi med målet att stärka varumärket Barbours närvaro på den Skandinaviska marknaden. Första steget i satsningen blir att öppna den första flaggskeppsbutiken i Sverige. Adressen är Södra Kungstornet på Kungsgatan 33 i centrala Stockholm. Fokus i butiken kommer ligga på kundupplevelse, det brittiska arvet och att kunna visa upp Barbours olika koncept. Butiken öppnar den 21 september. Planen är att i nästa steg etablera fler egna Flagship Stores i de andra Skandinaviska huvudstäderna.
Anette Wesström Sundqvist, ägare och vd:
– Under lång tid har vi byggt upp en enormt stabil plattform för varumärket i Skandinavien och öppnandet av den första flaggskeppsbutiken känns som ett naturligt nästa steg. Kungsgatan som handelsplats känns som en otroligt spännande destination där flera globalt stora aktörer nu väljer att etablera sig.
– För oss är den fysiska närheten till våra konsumenter ovärderlig. Personlig service och möjligheten att förlänga våra produkters livscykel genom omvaxningar av jackor och reparationer finns i varumärkets DNA. Dessa typer av tjänster kommer självklart vara möjliga i den nya butiken tillsammans med varumärkets senaste kollektioner.        
Fourfield-koncernen har drivit distributionen av varumärket J. Barbour and Sons i Skandinavien och Baltikum sedan 1997 via 400 återförsäljare. Bolaget har tidigare drivit NK Sport & Fritid i Stockholm under 27 år. Idag driver man även Fourfield Premium/Barbour Outlet i Barkarby.