Adidas gjorde starkt Q2

Fotbolls-VM bidrog till att klädleverantören Adidas levererade starka, svarta siffror för Q2, då just försäljningen kring sommarens VM var en del i försäljningssuccén.

Sportgiganten Adidas kan summera ett fint Q2 2018. Intäkterna för kvartal två 2018 ökade med 12 procent jämfört med 2017. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. Nettoinkomsten för Adidas ökade under Q2 med 20 procent till 4,18 miljarder kronor och bruttomarginalen låg under samma kvartal på hela 52,3 procent.

Anledningarna till siffrorna enligt Adidas själva, var främst tvåsiffriga ökningar inom segmenten träning, löpning och fotboll. Den sistnämnda kategorin fick självklart en rejäl skjuts av fotbolls-VM i Ryssland där Adidas klädde 14 nationer samt som vanligt levererade den officiella VM-bollen. De bägge finalisternas kläder tog dock konkurrenten Nike hand om. 

Adidas fortsatta lönsamhetstillväxt menar bolaget är ett resultat av strategin att fokusera på marknaderna Nordamerika, Kina och sin globala E-handel. Dessutom har man fortsatt att jobbat med att öka efterfrågan för varumärket hos slutkonsumenterna.

– Med dessa resultat fortsätter vi rätt spår mot vårt mål för helåret 2018 och även vårt längre mål för slutet av år 2020, kommenterade Adidas globale vd Kasper Rorsted resultatet för Q2.

Enligt Adidas beräkningar kommer helårets nettoinkomst för 2018 att globalt landa på mellan 16,1 och 16,7 miljarder kronor beroende på valutaförändringar under sista halvåret.