Roswi distribuerar klassiskt outdoorvarumärke

Outdoor Messe är I full gång i tyska Friedrichshafen. I samband med jättemässans start blev det klart att Roswi tar över den nordiska distributionen av ett av världens mest klassiska kängvarumärken.

Italienska, familjeägda Scarpa, som utvecklat och tillverkat avancerade kängor sedan 1956, kommer från och med kollektionen för vår/sommar 2019 att distribueras av Roswi. Distributören kommer förutom den svenska marknaden även att få förtroendet att sköta Scarpas införsäljning i Danmark och Finland.

Sportfack får tag i en påpassad Christopher Carlander, vd för Roswi, mitt under ett myllrande Outdoor Messe. Christopher förklarar att förhandlingar pågått med Scarpas ägarfamilj Parisotto under våren och att affären blev klar så sent som veckor före Outdoor Messe.

På frågan om hur Scarpa och Roswi hittade varandra svarar Christopher så här.

– Det var helt enkelt Scarpa som kontakt med oss eftersom de behövde hitta en ny lösning för Sverige, Danmark och Finland. Anledningen till att de ville arbeta med oss var att de tycker att vi har bra och fina varumärken som de ville synas tillsammans med, säger Christopher som framhåller att det finns flera aspekter på varför Roswi valde att tacka ja till Scarpas förfrågan.

Roswi distribuerar klassiskt outdoorvarumärke
Familjeföretaget Scarpa, med ursprung i italienska Dolomiterna, har utvecklat kängor sedan 1956.

– Scarpa är ett starkt varumärke med produkter av hög kvalitet. Dessutom är det familjeägt med en lång historik precis som vi. När vi under våren har varit nere i Italien och förhandlat och tittat på kollektionerna har allt känts fantastiskt. Hos Scarpa finns trevliga människor som är välkomnande och de har tagit emot oss som om vi är en del av Scarpafamiljen, säger Roswis vd som menar att det är full fart från början som gäller.

– Det blir en raketstart för oss i och med att vi hoppar in direkt med införsäljningen av våren/sommaren 2019. Här på Outdoor Messe har vi sett flera spännande produktnyheter. Scarpa gör bland annat en limited edition av klätterskon Furia till 2019 och dessutom kommer nya versioner av approachskon Mescalito: Både i läder och med vävd överdel för effektiv andning. Till nästa säsong storsatsar Scarpa även på alpine running eller trailrunning som vi kallar det här hemma. Det är något vi kommer att försöka få ut i hela Norden i högre grad eftersom det är en intressant kategori som vi ser växer.

Scarpa blir Roswis fyrtiotredje varumärke och tack vare varumärkets omfattande kollektioner gör det att Roswi framöver behöver se om sitt eget hus, förklarar Christopher.

– För säsongen 2019 kommer vårt säljteam för Patagonia och Osprey med förstärkning av ytterligare en resurs att arbeta med införsäljningen av Scarpa. Men till nästa säsong kommer vi att rekrytera en person som dedikerat kommer att jobba med Scarpa, säger Christopher och slår fast vad som är Roswis Scarpaplaner.

– Det handlar om att få till en bra försäljningsvolym från början. Scarpa finns redan hos många återförsäljare tack vare ett bra grundarbete från Fritidsagenten som tidigare skötte distributionen. Vårt första målet är att säkra den befintliga businessen. Där är vi på god väg tycker jag då vi haft flera bra kundmöten här på Outdoor Messe. Sedan handlar det om att kika på segment som har potential att växa vid sidan om produkter för hiking och back packing. Som alpine running och klättring, att bygga ut dessa segment. Det finns mycket att göra, avslutar Christopher Carlander med ett litet skratt.

Roswi distribuerar klassiskt outdoorvarumärke
Scarpa har sina rötter i italienska Asolo vid bergskedjan Dolomiterna. Med start 1956 gjorde man sig snabbt ett namn bland alpinister som ställde extra höga krav på sina kängor.

Relaterat företag i Sportregistret

  • ROSWI AB

    Roswi är en grossist och importör av kvalitetsprodukter inom sport-, fritids- och outdoorliv. Lagerhållning samt leverans sker från lagret i Täby, vilket också garanterar snabba leveranser.