Henri Lloyd får svenska ägare

Det anrika varumärket Henri Lloyd som haft ekonomiska problem och länge varit i behov av nytt kapital har nu hittat en ny ägare i svenska Aligro Group.

Brittiska modevarumärket Henri Lloyd har under en tid ställts inför många utmaningar i form av stenhård konkurrens inom sitt segment. Trots stora ansträngningar och åtgärder som att kapa kostnader och återinvestera i verksamheten har de inte lyckats vända den negativa trenden.
Men nu har svenska Aligro Group gått in och tagit över fem butiker, allmänna tillgångar samt en del av aktiekapitalet för att renodla och gjuta nytt blod i varumärket.
– Jag är själv passionerad seglare och Henri Lloyd har alltid haft en stor plats i mitt hjärta. Nu när vi fick chansen är jag beredd att ta arvet vidare för att utnyttja dess fulla potential, säger Hans Eckerström, grundare och chef på Aligro Group.
Redan i mars tog Aligro Group över varumärket och gick in med nytt kapital. Men det räckte inte till. Nu tar Aligro över hela ansvaret.
– Det gör det möjligt att behålla närvaron på strategiskt viktiga platser och börja jobba för att ta varumärket till nya höjder. Inom kort kommer vi att gå ut med mer information och berätta om våra framtidsplaner för kunder, partners och Henri Lloyd-fans runt om i världen, säger Hans Eckerström.