Tyskland, Polen och Finland. Från dessa tre länder kommer de färskaste cykelvarumärkena som 2018 gör entré på den svenska cykelmarknaden.
Stuttgartättade Silverback gör Sverige-entré våren 2018. Varumärket, som grundades 2004, har satsat på att utveckla lätta cyklar som gör jobbet oavsett underlag och om det är landsväg eller mountainbike. Silverback har vunnit flera designpriser, senast tog hartailen Superspeed 29″ hem det prestigefyllda IPF Design Award. I Sverige kommer distributionen att skötas av Rideway som sedan tidigare har hand om Haibike, Winora, skor från Suplest och hjul från Bike Ahead. Silverback kommer säljas via cykelbutiker samt Rideaways två egna butiker i Göteborg och Stockholm.

2018 är året då NS Bikes är tillbaka i Sverige. Märket kommer finnas för democykling i Järvsö men också erbjudas den svenska sportfackhandeln. NS Bikes grundades 2000 och fyra år senare såg den första kompletta ramen dagens ljus.
Idag distribueras NS Bikes i knappt 30 länder. Lackarbete och monteringav cyklarna sker i egen europeisk fabrik. Varumärket har under de senaste åren satsat hårt på sponsrade teamåkare och svenska Martin Söderström är en av NS Bikes framgångsrika cyklister.

Och så har ett finskt cykelvarumärke börjat växa i Sverige så smått. Pelago är nämligen det senaste tillskottet till en allt större svensk cykelvarumärkeskarta. Som traditionen bjuder är Pelagos design traditionellt finsk: Rena linjer, tunna kulörer och sparsmakat med lullull. Pelagos sortiment går från tre olika urbana linjer till kollektionen ”Outback” som innehåller både gravelbike och hybrid för stökigare terräng. Företaget levererar även kläder, hjälmar och andra cykeltillbehör. Pelago har fått flera priser för sin design och namnet kommer från det ”archopelago” som grundarna menar har inspirerat dem.
Till en början har Pelago hittat till sju cykelbutiker i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm.