Elevenates plan för att växa

Martin Netinder har tagit fram en plan för hur Elevenate ska växa. En plan som handlar lika mycket tydlighet som breddning av utbudet.

Det var trångt i Elevenates monter på Ispo. Dels av nyfikna besökare, dels av en större kollektion än tidigare. Och det är precis så Elevenate vill ha det – ett ökat intresse och en större kollektion att erbjuda skidåkare.

– Vi är precis i omvandlingen från ett litet företag till ett lite större, sägere Martin Netinder som är vd för Elevnate. På bara ett halvår har vi gått från tre anställda till tio. Nu har vi en bra bas av kompetenta människor för att kunna växa.

En av de saker som Martin började med var att försöka definiera vad Elevenate är och ska stå för i framtiden. Budskapet han och grundarna Jimmy Odén och Sara Rönngren enades om lyder Modern Mountain Life Culture. Det kan läsas ut som en beskrivning av hela verksamheten, men det kan också läsas som fyra fristående nyckelord som ska genomsyra bolaget. De ska vara moderna, de ska verka på berget, de ska vara en del av kundernas liv och de ska ha en kultur på företaget som får de anställda att prestera maximalt.

Nästa sak som Martin ville ha var ett mål för företaget. Inte ett mål i siffror, utan ett mål för hur kunden ska uppfatta Elevenate.

– Vi ska vara bästa klädmärket i resortmiljö, säger Martin. Elevenate är ingen hite-på-produkt, Elevenate är ett äkta varumärke skapat av en skiddesigner och en skidguide. De har levt större delen av sina liv på berget, och de har erfarenheten för att skapa riktigt bra produkter. Våra kunder är de som längtar efter en aktiv semester på berget. De är nyfikna och går gärna sin egen väg. De reser mycket och gillar kvalitet.

Elevenates plan för att växa

Självklart finns det också omsättningsmål. Fjolårets 24 miljoner ska bli 140 miljoner kronor om fyra år. Det är en minst sagt ambitiös tillväxtplan, och för att lyckas med det måste de bredda kollektionen. Första steget blir att till nästa vinter komma med en lite mer avskalad och enklare kollektion för att komma ner i pris så att plaggen kan säljas av större sportbutiker, inte bara hardcore specialister, och på så sätt snabbt få upp volymen.

Nästa steg är att lansera en sommarkollektion, och den släpps sommaren 2019. Den kommer att innehålla plagg för löpning, träning och cykling. På berget. Ett år senare ska Elevenate ge sig in i en helt ny kategori, men vad det är vill Martin inte avslöja nu.

En sak som de redan har testat är att snabbt lansera ett plagg när de har fått en idé. Inte låte den gå genom hela processen med införsäljning och förorders, utan tillverka den i en begränsad upplaga och snabbt lägga upp den på den egna webbshoppen.

– Vi testade med en hood i höstas, och den såldes i 500 ex på mindre än två månader, berättar Martin. Vi ser också att våra skjortor och manchesterbyxor säljer hur bra som helst, så lifestylebiten kan vi växa mycket på.

Elevenates plan för att växa
Vem kunde tro att manchesterbyxan skulle bli en stor produkt för Elevenate?