Nu har European Outdoor Group bestämt sig för plats för deras mässa OutDoor. Det blir München från och med 2019.
För ett par år sedan gick European Outdoor Group (EOG) ut med att de ville se över platsen för deras mässa OutDoor. Mässan startades i Fridrichshafen för 24 år sedan, och har hållits där sedan dess. Många har uppskattat den mysiga staden vid Bodensjön, men samtidigt har bristen på boende i närheten av mässan och lite krångliga transporter varit problem.
I sommar, 17–20 juni, ordnas OutDoor för sista gången i Friedrichshafen, 2019 flyttar mässan till München. Datum för mässan 2019 har inte kommunicerats, men flytten från slutet av juli till mitten av juni har tagits emot väl, så vi kan nog räkna med att OutDoor arrangeras i mitten av juni även när den flyttar till München.
EOG hade fått in fem ansökningar om att få ordna OutDoor: Friedrichshafen, München, Hamburg, Stuttgart och Milano. Stuttgart och Milano föll bort i första gallringen, och i veckan röstade EOG:s 97 medlemsföretag om vilken stad som skulle få ta hand om deras mässa. Valet föll på München som fick 65 procent av rösterna, de övriga rösterna fördelades ganska jämnt mellan Friedrichshafen och Hamburg.
– Vårt framtidsprojekt Vision 2020 har varit en inkluderande och öppen process, säger John Jansen, ordförande i EOG. Vi har fört öppna diskussioner med flera parter och landade till slut i tre starka kandidater. Beslutet togs demokratiskt med en röst per medlemsföretag, och Münchens klara seger visar att det är en enad outdoorbransch som vill flytta till München. Vi ser nu fram emot att utveckla en ny mässa ihop med Messe München med start 2019.
Messe München arrangerar ju också Ispo, och de har haft ett samarbete med EOG sedan 2003, inte minst under vintern då outdoor har en stor plats på Ispo.
– Vi är tacksamma för det stöd som EOG har visat oss, säger Messe Münchens vd Klaus Dittrich. Vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete och tillsammans göra OutDoor till en modern plattform för outdoorbranschen. Målet är att ta OutDoor från en mässa som hålls några dagar varje år till att bli ett koncept som lever året runt tack vare digitala tjänster.
Självklart gillade inte mässan i Friedrichshafen beslutetet, de hade ju arrangerat OutDoor från start. De hade dock tagit fram en plan B ifall de skulle bli av med mässan, och deras plan är att dra igång en egen outdoormässa redan 2019. Mer om dessa planer och datum kommer att presenteras på mässan i sommar som blir den sista OutDoor i Friedrichshafen.