Scandinavian Village till USA

På Ispo ch Outdoor Messe har nordiska företag ställt ut tillsammans under namnet Scandinavian Village. Nu tar de det lyckade konceptet vidare till USA.

Under många år har medlemmar i Scandinavian Outdoor Group ställt ut tillsammans på Ispo och Outdoor Messe. Tanken har varit att tillsammans blir alla starkare, och eftersom nordiska varumärken har ett väldigt bra rykte i outdoorvärlden kan de hjälpa varandra att dra besökare till montrarna.

Konceptet har varit väldigt lyckat, och även fått mycket uppmärksamhet då det inte ens finns i tankevärlden på kontinenten att konkurrenter skulle göra saker tillsammans.

Nu tar  Scandinavian Outdoor Group konceptet med Scandinavian Village till USA. När mässorna Outdoor Retailer och SIA Snow Show för första gången anordnas tillsammans  i Denver kommer det att finnas en en Scandinavian Vilage med åtta medverkande företag.

De åtta företagen är Hestra, Norrøna, Ecco, Light My Fire, Craft, Bergans, Skhoop och Reima, och tillsammans representerar de fyra av fem nordiska länder. Alla åtta företagen har ambitioner att växa i USA och tror att alla tjänar på att ställa ut tillsammans.

– Sammanslagningen av de två mässorna är helt rätt och gör att intresset för att ställa ut från våra 66 medlemmar ökar, säger SOG:s generalsekreterare Sara Wänseth. De här åtta företagen banar nu väg för fler att följa efter, intresset är väldigt stort från våra medlemsföretag.

Veckan efter OR + Snow Show kör SOG sin Scandinavian VIllage på Ispo. Då är det hela 39 företag som ställer ut tillsammans.