Fler alternativ till Black Friday

Flera sportbutiker och varumärken känner sig inte hemma i konceptet Black Friday. De gillar inte köphetsen och har därför startat alternativ som har andra värden.

Vi berättade tidigare om klädmärket Snoot som skänker 20 procent av all sin försäljning under Black Friday till Världsnaturfondens Östyersjöprojekt. Nu har vi fått kännedom om vad Haglöfs, Höjdmeter och Naturkompaniet kör för alternativ till låga priser.

Haglöfs skänker 100 procent av intäkterna från produkter märkta med Sustainable Choice (71procent av deras klädkollektion) och som säljs i deras egna butiker och e-handel den 24 november till organisationen POW – Protect Our Winters.

Butiken Höjdmeter i Kiruna vill istället stötta det lokala föreningslivet och skriver så här på Instagram: ”Vi på Höjdmeter har aldrig gillat konceptet Black Friday, utan vi försöker att alltid hålla en schysst prisbild och sälja rätt grejer till rätt kund. Detta för att långsiktigt kunna ha bra och pålitliga relationer till våra kunder. Under denna svarta fredag vill vi därför istället skänka 10 procent av vår dagsomsättning till det lokala föreningslivet. Allt i butiken håller samma schyssta prisbild som den alltid gör, men vår skillnad blir att vi denna dag ger tillbaka till föreningslivet i form av Kiruna BK, RISK, Jukkasjärvi IF, IFK Kiruna och Kiruna Klätterklubb. En fredag för snö och för stöttning till det lokala föreningslivet. Välkommen på en White Friday!”

Naturkompaniet gillar inte heller att folk ska köpa nytt bara för att det är billigt, och deras variant av Black Friday heter Svart Fredag, och går ut på att de vaxar alla kunders kängor gratis på fredag samt bjuder på en kopp svart kaffe från Lemmel Kaffe under tiden kunden väntar. Enda kravet är att kängorna ska vara rengjorda när de lämnas in för vaxning.

Har du hört om några andra, liknande idéer så berätta gärna för oss genom att kommentera nedan.