Mat odlad på Houdinis kläder

Houdinis ambition att vara ett maximalt miljövänligt varumärke har nått en ny nivå. Nu har de visat att det går att odla mat i utslitna Houdiniplagg.

Cirkulär tillverkning innebär att en produkt aldrig tas ur ett kretslopp utan hela tiden kan användas på nya sätt. Många menar att detta är framtidens tillverkning om inte jordens resurser ska ta slut. Svenska Houdini har högt uppsatta miljömål och ville gärna ta sportplagg till den cirkulära världen och efter år av arbete har de nu serverat den första måltiden odlad på gamla kläder.

För att visa hur stort miljötänket är i deras plagg har Houdini komposterat utslitna kläder som de sedan odlat grönsaker i och utifrån det skapat en meny komponerad av stjärnkocken Sebastian Thureson.

– Vår vision har sedan starten varit att maximera upplevelsen av våra kläder, utan att lämna avtryck på vår natur och planet i tillverkningsprocessen. Att vi har plagg som är komposterbara och helt fria från kemikalier så att vi kan odla mat i jorden är naturligtvis något vi är otroligt stolta över, kommenterar Eva Karlsson, CEO på Houdini.

Det är alltså nu möjligt att använda till exempel ett Airbornunderställ till dess att det är helt utslitet, för att sedan kompostera det och på så vis låta plagget återgå till naturen och göra nytta. Merparten av Houdinis plagg är återvinningsbara och design och konstruktionsarbetet är i ständig utveckling, vilket nu resulterat i tre komposterbara produktserier; Airborn, Activist och Wooler. De är tillverkade i 100 procent naturmaterial och är därför biologiskt nedbrytbara. 

Kläderna lades i komposten i november 2016 och har på sex månader omvandlats till näringsrik jord. Komposten som användes tillhör Gunnar Eriksson, expert inom området med mer än 20 års erfarenhet inom kompostering. Ur den komposterade Houdinijorden har det odlats grönsaker och örter med vilka stjärnkocken Sebastian Thureson har skapat världens första vegetariska fine-dining upplevelse grodd från utslitna underställ.

Mat odlad på Houdinis kläder
Underställ blandades ner i en kompost och sex månader senare kunde de skörda grönsaker odlade i jorden.

– Houdinis kläder genomsyras av en ärlighet, från sättet de tillverkas på till vad som händer med dem efter att de inte går att använda mer, säger Sebastian Thureson . Jag ville ta fasta på den ärligheten när jag skapade menyn, men samtidigt fånga faktumet att det som används har grott från gamla sportkläder. Det kändes viktigt att varje rätt kändes ärlig, då det rimmar fint med hur jag normalt lagar mat.

Houdini lottade ut 8 eftertraktade platser till middagen i sina sociala kanaler och  vinnarna fick den 23:e april uppleva en världsunik middagsupplevelse.

– I början av det här projektet var vi helt inställda på att fånga enkelheten i det, men ju mer vi lärde känna alla experter desto mer insåg vi att varje del är väldigt komplex. Det tog Houdini fem år att ta fram tyget och komposten vi använder har varit igång i snart 20 år, så utmaningen blev att få fram hur mycket innovation, tanke och jobb som ligger bakom att kunna ”äta gamla kläder, säger Daniel Blomberg och Carl Larsson, på reklambyrån McCann.

– Vi är väldigt stolta över det här projektet. Houdini är ett så ambitiöst, entreprenörsdrivet och transparent företag besatt av att reducera sin påverkan på naturen och sin omgivning. Med The Houdini Menu ger vi det ultimata beviset på deras passion och kunskap. Alla involverade har varit fantastiska och att ha ett svenskt företag som gör helt nedbrytbara sportkläder är väldigt inspirerande, säger Adam Kerj, CCO på McCann.