Innovativa Treksta

Treksta är inte som andra skoföretag. De släpper hela tiden nya, smarta lösningar och med i Trekstas kärntrupp sitter svenske Mats Bengtsson.


Innovativa Treksta
Bosse Hylander och Mats Bengtsson.

Treksta är ett skomärke som lite smugit sig fram. Det kom till Sverige 2011 då Mats Bengtsson var försäljnings- och marknadschef på Moxter och fick upp ögonen för det Sydkoreanska skomärket. Det första han gillade var märkets läster som gjorde att skorna satt så naturligt på foten.

– Treksta använder sig inte av en generisk läst som är utjämnad, utan deras läster ser ut som en fot gör med knölar och ojämnheter och det är därför som skorna sitter så bra på foten, säger Mats.

Efter några år ville Moxter koncentrera sig på Meindl kängor men Mats ville fortsätta med Treksta. Och Treksta ville fortsätta med Mats. Så Mats ringde upp Bosse Hylander som länge jobbat med PR åt Mats och tillsammans med Peter Patriksson startade de Improve Business.

Mats och Bosse beskriver Treksta som ett extremt innovativt företag och orsaken till att de kan vara så innovativa är att de äger och kontrollerar alla delar i kedjan.

– Treksta är verkligen ”Från ko till sko”, säger Bosse. Vill de utveckla något så är det inga mellanled som hindrar dem utan de kan bara börja jobba direkt.

Innovativa Treksta
TrekSpike är dubbar som med en ratt dras in i sulan när de inte behövs. Och tvärtom.

Några av innovationerna är Icelock, Handsfree och TrekSpike. Det första är en gummiblandning med inslag av mikroskopiskt små glasfibertrådar som gör att sulorna greppar bättre på is och våta underlag. Handsfree var nominerad som Årets Innovation i Sportfack Gear Of The Year och är en snörningslösning för de som inte kan böja sig ner för att knyta skorna. Genom att dra ett hjul i hälen mot marken dras snörningen åt och det funkar oerhört smidigt. TrekSpike är den senaste innovationen och det är utfällbara dobbar i sulan. När det är is eller snö vrider du på en ratt och dubbarna fälls ut och när de inte längre behövs vrider på på ratten åt andra hållet och dubbarna åker in i sulan igen.

I Sverige slog Treksta igenom med sina tekniska och lätta barnskor trots att Treksta till en början inte hade några barnskor.

– Jag förstod att deras rymliga läst NestFit skulle passa utmärkt i barnskor och fick vara med och utveckla barnskor åt Treksta, säger Mats. Nu sitter jag med i deras utvecklingsgrupp och har fått dem att lansera en skandinavisk kollektion på både deras vuxen- och barnskor.

Idag växer Treksta mest på vuxenskor och det är bra för Mats och Bosse vill inte att Treksta ska klassas som ett barnskomärke. Det är komfort och deras smarta lösningar som säljer och förra året exploderade försäljningen i Norge. På ett år gick de från 3 till 23 miljoner kronor i omsättning där.

– Det är kul när det går så bra men vi vill egentligen ha en måttlig tillväxt så att vi hinner med alla våra kunder, säger Mats. Vi har hela tiden visat svarta siffror och aldrig tagit in externt kapital. Det här är vår lilla baby som vi vårdar väldigt ömt.