Nytt regelverk för elcyklar

Den Europeiska kommissionen har presenterat reglerna som ska gälla för el-cyklar och elassisterade cyklar. Produkterna kommer från och med årskiftet i princip att delas i två kategoreier beroende på cyklarnas hastighet.

Det är ett minst sagt snårigt regelverk som EU-kommissionen presenterar och som ska gälla från och med årskiftet. Elcyklar och el-assisterade cyklar kommer i framtiden att klassas i två kategorier som på byråkratspråket har fått benämningarna L1e-A och L1e-B beroende på effekt och hastighet.

I all enkelhet innebär de nya reglerna följande. I den första första kategorin (L1e-A) kommer från och med årskiftet alla elcyklar att klassas som har en maxhastighet på högst 25 km/t och där motoreffekten inte överstiger 1000 W. I denna kategori placeras också elcyklar som inte kräver att föraren själv ska trampa för att motorn ska ge assistans utan som kan köras helt med hjälp av en elmotor.

I den andra kategorin klassas elcyklar och elassisterade cyklar som har en maxhastighet på högst 45 km/t och en högsta motoreffekt på 4000 W. Denna kategori är i praktiken elmopeder, oberoende om motorn kräver att föraren ska trampa eller inte. Dessa fordon ska i framtiden typbesiktigas och kommer att kräva trafikförsäkring.

Sedan innehåller givetvis EU-kommissionens regelvärk otaliga specifikationer som gäller komponenter, motorer och allt som har med elcykeln att göra.

Hur de olika medlemsländerna kommer att förhålla sig till bland annat hjälmtvång, registrering och de olika komponentreglerna återstår att se. Men EU-komissionens kategorier är nu i varje fall fastslagna, en gång för alla.