Jocke Sundberg har lämnat Outnet och satsar istället på att bli distributör av, som han själv säger, dyra, nördiga outdoorprodukter med tveksam försäljningspotential.
Jocke Sundberg har ett väldigt stort outdoorhjärta och en väldigt annorlunda affärsidé. För fem år sedan slogs hans bolag Get Out ihop med Outnet och bildade en av Sveriges största e-handelsplatser inom outdoor, men nu har han lämnat Outnet för att satsa på en egen verksamhet.
– Det var dags att göra något nytt men samtidigt vill jag vara kvar i outdoorbranschen för att jag älskar den så mycket, säger Jocke. Jag gillar riktigt nördiga varumärken och vet att det finns andra som också gör det så därför drar jag nu igång Aquten med affärsidén att sälja dyra och nördiga varumärken med högst tveksam försäljningspotential.
Med tveksam försäljningspotential menar Jocke varumärken och produkter som aldrig kommer att säljas i stora volymer men som istället har trogna kunder som verkligen älskar dem. De är absolut inte omöjliga att sälja men kommer aldrig att bli något som alla vill ha.
– Jag börjar med två varumärken – Western Mountaineering och Frost River – säger Jocke. Western Mountaineering har jag jobbat med sedan Get Out-tiden och är några av världens bästa sovsäckar. De är handsydda i Kalifornien och har en enkelhet och kvalitet som är helt underbar. Frost River kom jag i kontakt med genom en amerikansk kollega och det är handgjorda, vaxade väskor i canvas som är så långt ifrån dagens lättviktsprodukter i plast som du kan komma. Bärremmarna är i läder och alla beslag i mässing och det är produkter som håller i en evighet och som bara blir vackrare ju mer du använder dem. Det är mer lifestyleprodukter med rötter från amerikansk outdoor än väskor som du har med dig på vandring, men de är fantastiskt vackra och jag älskar dem.
Jocke tittar redan nu på fler varumärken som ska rymmas i hans affärsidé om dyra, nördiga och svårsålda produkter.
– Jag har fler varumärken på gång och jag kommer att behöva ha några stycken för min tanke med Aquten är att det ska bli ett stabilt företag fyllt med varumärken som erbjuder en begränsad tillgång på produkter. Vackra, handgjorda produkter i riktigt hög kvalitet. Jag ska fokusera på att ha roligt snarare än på att hela tiden öka tillväxten.
Och namnet Aquten då? Det kom av att Jocke först tänkte jobba som konsult inom outdoorhandeln och erbjuda sin kunskap till de som stött på problem, som akuten på ett sjukhus. Men han tänkte om och idag står Aquten för American Quality Utensils.

