Roswi fortsätter att plocka upp nya varumärken inom outdoor och resa. På IOD presenterade de två nya: Kupilka och Cabeau.
Michael Carlander på Roswi funderar en hel del på vart outdoor är på väg och på hur trenderna i samhället påverkar outdoorlivet. Den största trend han ser är hälsan och hur folk blir allt mer medvetna om vad de äter och hur de lever sina liv i stort.
– Det är mycket back to basic och material som trä, metall och naturfibrer känns mer rätt än färgglad plast idag, säger Michael. Konsumenterna frågar mycket mer idag vad produkterna innehåller och hur de tillverkas och det påverkar självklart vilka varumärken vi väljer att jobba med.
Ett av de nya varumärkena – finska Kupilka – är ett bra exempel på miljötrenden. Hela kollektionen av kåsor, tallrikar och sporks är tillverkade av materialet Carelight som till hälften består av träfibrer och till hälften av plast. Plasten gör materialet hållbart och lättskött medan träfibrerna minskar på plastmängden och ger en skön, naturlik struktur i materialet. Produkterna är gjutna men medvetet lite grovt designade så att de ska se ut att vara täljda i trä.
Roswis andra nya varumärke är Cabeau som är tillbehör som underlättar själva resan. Det är nackkuddar som ger stöd och komfort och som i vissa fall även kyler. Det är kompressionsstrumpor, ögonmasker och filtar som på olika sätt gör resan behagligare så att kunden kommer fram mer utvilad. Cabeau har funnits i Sverige några år men Roswi är ny distributör.
– Det säljs redan runt 5 000 av Cabeaus nackkuddar varje år så det är en bra marknad och en produkt som tidigare kanske inte sålts så mycket i outdoorhandeln men som passar utmärkt där eftersom många flyger eller tar tåget till sina äventyr.
Både Kupilka och Cabeau finns inne för direkt leverans.
Relaterat företag i Sportregistret
- ROSWI AB
Roswi är en grossist och importör av kvalitetsprodukter inom sport-, fritids- och outdoorliv. Lagerhållning samt leverans sker från lagret i Täby, vilket också garanterar snabba leveranser.