Asics förbättrar sitt miljöavtryck

Asics har gjort stora ansträngningar för att minska sitt avtryck imiljön och nu finns det siffror på att ansträngningarna har gjort resultat.

Asics jämför 2015 års utsläpp med nivåerna de hade 2009 då de påbörjade sitt miljöarbeteoch då har utsläppen av koldioxid per tillverkat par skor minskat med 43 procent. Samtidigt har vattenförbrukningen i produktionen minskat med 50 procent och mängden avfall minskat med 17 procent.

De har även gjort en oberoende granskning av alla sina underleverantörer och arbetsförhållandena där och samtliga uppfyllde Asics standarder.

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • ASICS Sverige AB

    ASICS Sverige AB säljer och marknadsför ASICS, ASICS Tiger och Onitsuka Tiger i Sverige.

    ASICS - Anima Sana In Corpore Sano, betyder “en sund själ i en sund kropp.” Det är en gammal latinsk fras som ASICS namn härstammar från och är fortfarande den grundläggande plattform som varumärket bygger på. Företaget startades i Kobe, Japan, 1949 av Kihachiro Onitsuka och är nu en ledande designer och tillverkare av skor, kläder och tillbehör för olika former av fysisk aktivitet.

    Kopplingen mellan kroppens och själens välmående har alltid varit en grundpelare i ASICS verksamhet, vilket syns tydligt i kampanjen I Move Me. Målet är att inspirera människor att röra sig mer och njuta av den fysiska och psykiska nyttan med motion och träning. ASICS mission är att få människor att röra på sig – på ett sätt som passar just dem.

    För mer information besök gärna asics.se.