Kvinnlig chef i en manlig värld

Det finns fortfarande kunder som tror att tjejer i outdoorbutiker inte kan lika mycket som killarna. Tessa Wulff Lothian på Naturkompaniet i Sickla har lärt sig hantera den inställningen.


Kvinnlig chef i en manlig värld
Tessa Wulff Lothian

Intervjun ska handla om kvinnligt och manligt i outdoorbutiker. Min intervjuperson är Tessa, hon är butikschef med det skotskklingande efternamnet Wulff Lothian och vi ska strax återkomma till hennes bakgrund. Inne på hennes kontor, något större än ett enmanstält, går jag rakt på sak: Ser hon någon skillnad mellan kvinnlig och manlig butikspersonal? 

Hennes svar tar en liten omväg kring vikten av att ha olika persontyper för att gruppdynamiken ska bli som bäst. Men absolut – det syns på måndagsmorgonen om det har varit flest tjejer som arbetat under helgen. 

– Kläderna hänger snyggt som de ska på galgarna, säger hon med glimten i ögat. 

Det är dock mer än så som skiljer, enligt Tessa. Hon upplever att tjejer ofta är mer framåt med idéer när det gäller exponering. 

– Killar kan vara mer begränsade medan tjejerna bygger i steg, provar sig fram tills det känns bra. 

Tessa är sedan 2009 butikschef för Naturkompaniet i Sickla, strax söder om Stockholm. Hennes första kontakt med butikskedjan fick hon 2007, när hon pluggade till friskvårdskonsulent och behövde jobba extra. Att det blev en outdoorbutik var inte så konstigt, Tessas intressen för vandring, skidåkning och att paddla kajak hade hon med sig från Skottland som hon lämnade för drygt 25 år sedan. Väl i Sverige upptäckte hon långfärdsskridskoåkning. 

I Sickla har Naturkompaniet funnits i åtta år och för tre år sedan flyttade de till en dubbelt så stor lokal och gick samman med Fiskarkarnas redskapshandel och fick en tämligen manlig kundkrets som följd.

– Vi har närmare 400 kvadratmeter med tekniskt fisketillbehör och om jag kliver in där och en kund kommer mot mig är hans första fråga: ”Är det någon här som kan hjälpa mig?”. Det verkar stå skrivet på mitt pannben att jag inte är rätt person. 

Hur hanterar du det?
– Jag svarar att vi har fem specialister, jag ska hämta en av dem. 

Omvänt då, när är det en fördel att vara kvinnlig personal?
– Det kan ha en betydelse för den äldre generationen damer.

Men när det kommer till manliga kunder är vissa fortfarande tveksamma till att en tjej ska hjälpa dem med teknisk utrustning. Den reaktionen upplever Tessa även bland yngre kunder, som helt frankt kan fråga henne om hon verkligen kan det här med ryggsäckar.  

– Det känns ganska konstigt, säger Tessa som inte ser hur hon skulle kunna driva en framgångsrik butik om det var skillnad på kunskap mellan den kvinnliga och manliga personalen. Det skulle helt enkelt inte vara bra för försäljningen. 

Det måste vara jobbigt att möta den här typen av attityd? 
– Ja, absolut. Det är något som vi pratar om – hur vi ska göra för att avdramatisera den. Det handlar om att det är okej att inte veta allt, men att se till att ta reda på det kunden undrar om. För den som är ny i butiken är det självklart att ta hjälp av en mer erfaren säljare.

Och Ibland låter det också värre än det är. Våga ta reda på vad kunden egentligen vill veta, råder Tessa. ”Kan du något om Suunto?”, låter krävande, men ibland vill kunden faktiskt bara köpa ett nytt batteri.

I Tessas butik arbetar nio tjejer och 17 killar, den manliga dominansen beror främst på fiskeavdelning. Inom Naturkompaniet som helhet är fördelningen mellan kvinnor och män 39 respektive 61 procent. 

Vårt samtal glider över till de kvinnliga kunderna och om Tessa har gjort något för att butiken ska passa de kvinnliga kunderna bättre.

– Vi har lagt damavdelningen ganska tidigt i butiksvarvet, så att de ska slippa gå genom grabbområdet innan de kommer till sitt. Vi förstår hur tjejerna handlar och de är hungriga efter nyheter vilket ska synas tidigt i butiken.

Är det något du tycker tillverkarna av outdoorkläder missar för dam?
– Trots vår ökade försäljning av funktionskläder under senare år har leverantörerna fortfarande svårt att fram produkter som passar damer helt. Det finns till exempel jackor som saknar tvåvägsblixtlås, något som kvinnor med kvinnliga former över höften vill ha för att kunna sitta bekvämt. Så fort vi har en jacka utan dubbelblixtlås så har vi tappat en kund.

– Sedan har vi många korta damer med mycket byst, för dem har vi fortfarande inte fått en jacka som passar utan måste hänvisa till herravdelningen.  Det gäller i alla segment, från regn- till skidjackor 

Vad gör du för henne? 
– Det är svårt, men med rätt approach kan vi visa ett plagg som har funktion och är varm men med ett annat utseende. Ett exempel är Fjällrävens cape som är hur häftig som helst. Damerna ser fantastiska ut i den tack vare att den är heltäckande och har frihet för armarna. Får jag bara dem att prova den framför en spegel så händer det saker. 

På tal om speglar, det är något Tessa inte kan få nog av på damavdelningen. 
– Det ska finnas speglar överallt för att kunderna ska orka prova. De ska inte behöva gå iväg för att hitta en spegel.