Skechers öppnar konceptbutiker

Amerikanska skojätten Skechers öppnar två konceptbutiker i Sverige. Skechers har redan i två år försökt vinna de svenska konsumenternas hjärtan.

Det är inte lätt att komma in på den svenska sportmarknaden. Det är ett uttalande vi på Sportfack har hört förut från många leverantörer. Att Skechers är stora globalt eller att de är det näst största skomärket i USA hjälper inte så mycket. Danska distributören Sports Connection, som ansvarar för hela den nordiska marknaden tar ändå läget med ro.

– För att slå igenom i Sverige måste man ha tålamod. Det är inte lätt men vi är övertygade om att det går, säger Peter Jörgensen, vd för Sports Connection.

Den danska distrubutören har jobbat med det amerikanska skomärket i nästan 10 år. För att bana väg för Skechers i Sverige öppnar nu Sports Connection två konceptbutiker här hemma. Den ena i Malmö och den andra i Halmstad. I de båda butikerna presenterar varumärket ett brett sortiment, allt från barnskor till deras high-end löparskor. Företaget har redan liknande konceptbutiker i Danmark. Butikerna i Malmö och Halmstad kommer att drivas av två franchisetagare tillsammans med Sports Connection.

– Konceptbutikerna är ett bra sätt för oss att synas, inte bara mot slutkunderna utan också mot handlarna, säger Peter Jörgensen.

Idag finns Skechers produkter i många skoaffärer i Sverige. Målet är att också komma in på sportbutikerna och i de stora sportkedjorna med Skechers Performance-modellerna. Internationellt har Skechers valt att få exponering för sina löparskor genom att bland annat samarbeta med kända idrottsprofiler som Boston Marathon-vinnaren Meb Keflezighi och ultralöparen Michael Rasmussen.