Familjeföretaget Five Seasons rekryterar den finländska toppdesignern Saila Härkki. Hon ska vara delaktig i företagets storsatsning i Norden och på den internationella marknaden.
Den 43-årige Härkki har de senaste åren jobbat både på de finländska företagen Halti och som chefsdesigner för klädmärket Icepeak. År 2013 utsågs hon dessutom till Årets Designer i Finland. Hennes kompetens och erfarenhet kommer väl till användning nu när Five Seasons ska fortsätta göra en satsning på den internationella marknaden.
– Hon är väldigt erkänd nere på kontinenten och det kommer vi att ha stor fördel av. Jag har ju följt henne under en tid och vet hur duktig hon är, säger Erik Johansson,vd på Five Season.
Det svenska familjeföretaget grundades 1982 av hans far Gunnar Johansson och producerade redan från första början sport-och lifestyle-kläder i mellansegmentet. Five Seasons köptes sedan av Wallenberggruppens investmentbolag EQT år 2006 men den satsningen gick inte så bra. Därför var EQT beredda att sälja Five Season tillbaka till familjen Johansson. Idag leds företaget alltså av sonen Erik Johansson.
Det uttalade målet för Five Season har redan en längre tid varit att bli ett av de ledande företagen inom sport-och lifestyle-kläder i Europa inom mellansegmentet. För att lyckas med det har man gjort om logotypen, förnyar designspråket och ändrat företagets strategi och marknadsföring. Rekryteringen av Saila Härkki är en del av denna satsning. Tidigare jobbade företaget med tre olika designteam, ett i Italien, ett i Finland och ett i Tyskland. Därutöver hade Five Seasons också egna designers i huset. Nu kommer tyngdpunkten att flytta till Sverige och Finland där Saili Härkki kommer att ha sin bas i Helsingfors. Visserligen kommer Five Season att också i fortsättningen använda utomstående konsulter vid behov.
– Det som funkar i Skandinavien kanske inte alltid funkar nere på kontinenten. Då är det bra att kunna göra vissa anpassningar av kollektionen för de olika marknaderna, säger Erik Johansson till Sportfack.
Five Seasons produkter finns i mellanprisklassen och företaget tvingas därför att kämpa mot bland annat kedjornas egna housebrands. Företaget har än så länge haft sina största framgångar i Sverige och på den Nordiska marknaden. Strategin för att lyckas ute i Europa är att jobba med folk som har bra nätverk och kunnande om de olika marknaderna. Meningen är att produkterna ska finnas såväl hos mindre återförsäljare som hos de stora sportkedjorna
– Vi sitter just nu i intressanta förhandlingar med några stora aktörer både i Tyskland och Schweiz. Men det vill jag ännu inte berätta mer om, säger Erik Johansson.
Vi lär få veta mer om de förhandlingarna redan under våren.