Crazy Sue är ett nytt svenskt fitnessmärke som precis har släppt sin första kollektion. Affärsidén är mer stil än basplagg.

Susanna Göransson jobbar som instruktör på Sats och under sina pass fick hon ofta höra att tjejer som tränade ville ha plagg som var lite roligare och mer smickrande för figuren. Till slut undrade hon varför ingen gjorde plagg som tilltalade dessa kvinnor och till slut insåg hon att hon skulle göra det själv.
– Jag hade gjort min praktik på Casall men det var på ekonomisidan så jag hade ingen erfarenhet av att rita kläder, säger Susanna. Därför blev jag förvånad över hur enkelt allt gick. Jag fick tag i en provsömmerska som hade kontakter med en fabrik i Kina och de kunde hjälpa till med tyger och allt så ett halvår efter att jag bestämde mig för att försöka hade jag den första kollektionen på 50 plagg per färg hemma.
För att testa av marknaden har Susanna sålt plaggen via en egen webbshop och den har hon marknadsfört via bloggar och sociala medier. Responsen har varit så bra att hon bestämt sig för att fortsätta och utöka kollektionen.
– Jag började med tajts men nu finns det också flera olika toppar och en sportbehå, berättar Susanna. Kommentarerna har mycket handlat om att de gillade min feminina stil och därför fortsätter jag på den vägen. Min tanke är att plaggen ska vara så snygga att de även fungerar tillvardags.
Än så länge är kollektionen enbart tänkt för träning på gymmen med allt från pilates till yoga och redskap. Funkar det som det är tänkt blir den logiska utvecklingen att börja med löparplagg. Den mest närliggande utvecklingen är dock att börja jobba med återförsäljare.
– Jag är civilekonom till yrket och affärer är min styrka så det är klart att det är den biten jag vill utveckla, säger Susanna. Om tre år räknar jag med att ha återförsäljare över hela Sverige och att Crazy Sue finns även i de andra nordiska länderna.