Det är för tredje året som Combisport i Motala har KTM i sin regi. Året har börjat bra och företaget tror att intresset för de österrikiska cyklarna fortsätter att öka i Sverige.
Det är ett känt faktum att det är ytterst svårt att introducera ett nytt cykelmärke i Sverige. Cykelhandlarna tar hellre in gamla beprövade varumärken än chansar på att prova på nya märken. På Combisport har Greger Cornelius lagt upp sin strategi med tanke på det och jagar inte stora volymer.
– För mig är det ingen idé att jaga cykelhandlare som redan har 4-5 varumärken i sin butik. Då försvinner vi bara i mängden. Jag jobbar hellre med handlare som gillar KTM och som vill jobba med varumärket, säger Greger Cornelius, vd på Combisport.
KTM är visserligen ett känt varumärke i Sverige, mest kanske för sina motorcyklar. Det betyder inte per automatik att cykelhandlarna direkt vågar satsa på deras cyklar. Men det finns många nya handlare som vill ta in KTM och enligt Greger har de haft positiva erfarenheter av varumärket.
– Det var många som förknippar KTM med kvalitet. De handlare som jag jobbat med har också märkt att det är inga bekymmer med grejerna, säger Greger.
För Combisport är KTM också lätta att jobba med. Relationen med huvudkontoret blir bättre och bättre och leveranserna fungerar som de ska. Förra året levererade Combisport drygt 500 cyklar till butikerna och redan nu verkar denna säsong bli ännu bättre. Några nya cykelhandlare har tillkommit och ordrarna är fler nu än vid samma tidpunkt förra året.
– Jag jobbat långsiktigt med KTM och det får ta den tid det tar. Men visst håller jag ständigt ögonen öppna för nya cykelhandlare som vill ta in mina cyklar, säger Greger.