Miljövänliga barnplagg ska sätta Vidi på kartan

Det blir fler och fler barnvarumärken i sportbranschen. Ett av de senaste tillskotten är Vidi från Varberg.


Miljövänliga barnplagg ska sätta Vidi på kartan

Trots att Vidi bara har några få månader på nacken så vilar företaget på många års erfarenhet. Bakom Vidi ligger Lina Krokström som under många år drivit egen reklambyrå samt Camilla Johansson som har jobbat med funktionskläder i drygt 20 år. Bland Camillas tidigare arbetsgivare märks till exempel Tierra, Salming Sport och Cross vars barnkläder hon designade i över tio år.

I Vidis första kollektion ryms två jackor, två byxor samt en overall. Samtliga plagg är vatten- och vindtäta. En bärande tanke är att flera av plaggen ska gå att använda under en stor del av året. Vidis multijacka har till exempel en urtagbar thermojacka som kan användas separat vilket innebär tre jackor i en eftersom skaljackan i sin tur går att använda som regnjacka när det är lite varmare ute.

– Vi är ett premiumvarumärke och våra plagg ligger i en högre prisklass. Men eftersom kunderna får 3 jackor i 1 så behöver de bara köpa en jacka och då blir det ändå prisvärt, säger Camilla Johansson till Sportfack.

En annan bärande tanke är att plaggen ska vara miljövänliga. Till yttertyg, foder och vaddering har Vidi använt helt återvunnen polyester och impregneringen är fluorkarbonfri. Dessutom skänker Vidi 1 procent av omsättningen till miljöprojekt och 1 procent av omsättningen till utsatta barn.

Camilla lyfter fram miljömedvetenheten som en av Vidis konkurrensfördelar på den tuffa barnkonfektionsmarknaden.

– Det finns en efterfrågan på miljövänliga barnplagg. Vi gör dessutom väldigt funktionella plagg i smidiga tyger som ger barnen en bra rörlighet. Plaggen har också en rolig design som barn gillar. Det har vi märkt på våra ”testbarn”, de vill ha på sig de plagg som de har fått testa, säger Camilla.

Införsäljningen till årets vintersäsong kom igång sent och hittills har Vidis jackor, byxor och overaller endast sålts genom den egna hemsidan och hos ett fåtal återförsäljare. Men till nästa vintersäsong hoppas Camilla och Lina nå en större publik.

– Vi vill gå ut bredare och vi söker just nu återförsäljare. Jag tror det finns plats för ett varumärke som kombinerar miljömedvetenhet med funktion och rolig design, säger Camilla.