Uthyrningskonceptet Sporthyra växer. Till nästa vintersäsong mer än fördubblas antalet uthyrningsombud.
Sporthyra startade i Kungälv av Jesper Söderberg 2009. Affärsidén var då som nu att hyra ut sportprodukter. Två år senare kom nuvarande vd:n och delägaren Erik Liljeberg in i bilden. Tillsammans öppnade Erik och Jesper upp ytterligare en butik, denna gång i Västerås.
– När Jesper startade upp Sporthyra fokuserade han på att hyra ut skidutrustning under vintersäsongen. Sedan kom vi på att uthyrning borde fungera även med produkter som cyklar, kajaker, rullskidor och skridskor. Alpinsidan är fortfarande störst hos oss men vi kommer att utöka sommarsortimentet för det finns exakt samma efterfrågan på de produkterna, säger Erik Liljeberg till Sportfack.
Uthyrningen står på tre ben. Dels genom hemsidan; dels genom de fyra franchisebutikerna i Kungälv, Skövde, Västerås och Uppsala; dels genom ombud som i dagsläget uppgår till elva stycken och som företrädesvis utgörs av butiker som ingår i cykelkedjan Sportson.
– Ombudsverksamheten är väldigt populär hos butiker som behöver öka sitt kundflöde under en viss säsong; Sportson säljer ju till exempel inte särskilt många cyklar under vintern. Dessutom är det ett bra sätt för dem att visa upp sin grundverksamhet, säger Erik.
Huvudmålgruppen för uthyrningen är barnfamiljer.
– Ungefär 65 procent av våra kunder är barnfamiljer. Framförallt är det årshyra som är populärt. Barnen växer från år till år. Att köpa nya juniorskidor eller en ny juniorcykel varje år innebär att man binder väldigt mycket kapital i produkten. Folk tycker att det är smidigare att leasa ett alpinpaket för 900 kronor, säger Erik.
Till hösten kommer antalet ombud att utökas till 25 stycken. Det finns även planer på att utöka antalet franchisebutiker. Utökningen kommer dock inte att ske helt förbehållslöst. Kundunderlaget måste vara tillräckligt stort och därför har Sporthyra städer som Stockholm, Malmö, Norrköping och Linköping under lupp. Det gäller även att få tag på rätt franchisetagare.
– Vår affärsidé ligger rätt i tiden. Vi ser det inte som att vi säljer en produkt utan snarare att vi tillhandahåller en tjänst. För kunden innebär det flera fördelar. Dels blir det billigare, dels kan vi erbjuda bättre service eftersom det bara är att byta ut produkter som krånglar, dels är det klimatsmartare att konsumera på det här sättet, säger Erik.