Sedan april har leverantören Svea Sport haft varumärket Sportdoc i sin portfölj. Nu satsar företaget hårt på att få produkterna in på hyllorna i allt fler butiker också utanför de klassiska sportbutikerna.
När Svea Sport tog över varumärket för ett knappt år sedan såg företaget styrkan och möjligheterna i Sportdoc-produkterna. Varumärkets styrka ligger i att det finns produkter för hela ”sport-medical” segmentet, såväl rehabprodukter som stöttande bandage, liniment och salvor.
– Vi kan med Sportdoc leverera allt som en tränare bör ha i sin skadeväska. Vi håller också på att utveckla clinics på nätet så att konsumenterna kan få tips och råd hur till exempel ett bandage ska läggas, säger Christian Ahl på Svea Sport.
Ett led i lanseringen av Sportdoc är att utbilda fysioterapeuter och personliga tränare som kan fungera som ambassadörer för varumärket. Företaget vill också bredda återförsäljarnätet. Idag finns Sportdoc-produkterna redan på Intersport och även Team Sportia. I framtiden vill Svea Sport också sälja till gym, hälsokostaffärer, apotek och till idrottsklubbar via sina återfösäljare. Övriga varumärken i Svea Sports varuportfölj är Skins, med sina kompressionsplagg och Masita som levererar klubbkonfektion.