Röjk ska ut på en resa

Röjk lanserar en sommarkollektion speciellt inriktad mot backpackers. En viktig del i Röjks plan att spridas över världen.


Röjk ska ut på en resa
Zippen Hood

Efter några år med enbart plagg för vintern lanserar nu det svenska klädmärket Röjk sin första sommarkollektion. En kollektion som vänder sig till och har anpassats för backpackers.

– Vi såg att det inte fanns något märke som har satsat på den här stora målgruppen, säger Linus Zetterlund som är marknadschef på Röjk Superwear. Vi har rest runt som backpackers själva och såg att det fanns en lucka med kläder som är lättskötta, sköna och som funkar i både varmt och kallt. Kläder för en modern reseär.

Ett exempel från kollektionen är Zippen Hood som är världens första tröja tillverkad i Primaloftgarn. Tröjan är extremt elastisk och både varm och bra på fukttransport. Stilmässigt är den skandinaviskt ren med detaljer som färgglada blixtlås och läderstoppar på snoddarna. Zippen Hood kommer att bli lite av ansiktet utåt för hela sommarkollektionen.

Röjk ska ut på en resa
Shorts

I övrigt består sommarkollektionen av shorts, byxor, T-shirts och strumpor. Eller de plagg som behövs i lager 1 och 2. Strumporna har en blandning av ull och silke vilket ger en kombination av värme och svalka plus att de blir väldigt slitstarka.

Röjk finns nu i Sverige Finland, Danmark, England, Tyskland, Schweiz och Japan. Senaste kollektionen sålde slut lite väl tidigt och även om det är ett positivt problem att plaggen säljer så jobbar Linus, Jan Fahrenheit Betros och Isabelle Persson – de tre som idag är Röjk – med att de ska ha fler plagg för efterorder i framtiden.

– Vi vill växa men vi vill inte bli för stora, säger Linus. Vi ska vara kryddan och inte pastan för butikerna.