Svinn för flera miljarder

Svinnet i svenska butiker uppgår varje år till miljardbelopp. För att siffrorna ska minska krävs kraftfulla åtgärder från flera håll enligt Svensk Handel.


Svinn för flera miljarder
Per Geijer, Svensk Handel.

Enligt en sammanställning som Svensk Handel har gjort drabbas svenska butiker av svinn för 9 miljarder kronor varje år. Tre av dessa 9 miljarder är så kallat administrativt svinn som bland beror på skadade och osäljbara varor, felväxling till kunder eller bokföringsfel. Det administrativa svinnet är störst inom dagligvaruhandeln.

Sex miljarder kronor är så kallat stöldsvinn. Snatterier och kundstölder uppgår till 4,4 miljarder kronor medan internsvinnet, dvs. stölder av medarbetare, uppgår till 1,6 miljarder kronor.

Enligt Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, behövs flera åtgärder för att minska siffrorna.

– Det finns mycket som handeln kan göra på egen hand. Till exempel är det viktigt att ha ett bra kundbemötande där man tidigt ser när folk beter sig märkligt och går fram och stör. Varuplacering och information till medarbetare är andra områden där det finns mycket att göra, säger Per Geijer.

Från Polisens sida vill Per Geijer se kraftfullare insatser mot häleri, dvs. när godset säljs vidare. Dessutom tycker Per Geijer att beloppsgränsen mellan snatteri och stöld är orimligt hög. Idag ligger den på 1000 kronor. Tidigare låg den på 800 kronor men ändrades i september 2009 av Högsta domstolen.

Svensk Handel vill att gränsen sänks. Dessutom vill organisationen att begreppet snatteri tas bort ur lagstiftningen eftersom de anser att begreppet signalerar att brottet är oviktigt.

– Pratar man snatteri så blir bilden på näthinnan en tolvårig kille som är inne på skolrasten och stjäl lite godis. Men egentligen handlar det här om ligor och personer som har det här som yrke och som stjäl för enorma summor varje år.