STF, Svenska Turistföreningen, vill locka framtidens resenärer, och i förlängningen konsumenter, till fjällen. Sommaren 2014 kommer därför 300 ungdomar att testa och utvärdera den svenska fjällvärlden.
I dagarna har STF rullat igång kampanjen ”Get real! Summer 2014”. Trots det engelska ordvalet är Sverige som vanligt i fokus när STF är i farten. Get real! är egentligen en vilja från organisationen att förändra och uppdatera sin verksamhet i fjällvärlden så att de kan locka äventyrliga unga svenskar även framöver. De som ska peka på förändringarna som bör göras är Sveriges ungdomar och unga vuxna. Framtidens fjällturister helt enkelt.
– Målet med Get real! är att göra en bestående förändring för stugor och ledsystem så att fler unga lockas upp och upptäcker fjällvärlden, säger Niklas Pärnerstedt, affärsområdeschef nord på Svenska Turistföreningen och fortsätter.
– Vi talar om att få unga människors hjälp med idéer om hur ett område eller en ledsträcka kan formas för att bli ett ungdomens Mecka i fjällen.

För att hitta rätt testpiloter är ”Get real!” utformad som en rekryteringskampanj. Målet för STF är att fånga upp 300 testpiloter i åldrarna 17–25 år. Traditionell annonsering på universitet, yrkeshögskolor och folkhögskolor ihop med kommunikation via sociala medier är ambitionen ett brett urval av yngre resenärer. Anmälan görs enom att skicka ett SMS som ger ett svars-SMS med en länk till en onlineanmälan.
De 300 utvalda ungdomarna bjuds på fritt boende på en fjällanläggning i max fem dagar under sommaren 2014, visst resebidrag till och från anläggningen och en proviantcheck som går att handla turmat för. Utrustning för vandring och andra aktiviteter får deltagarna stå för själva.
– Det blir ingen röd matta för vinnarna. De ska få möta den fjällvärld som finns, säger Niklas Pärnerstedt och förklarar hur STF resonerat kring finansieringen:
– Vi på STF vill inte låsa oss vid specifika partners. Det kan bli praktiska problem om det kommer 300 ungdomar med likadana Haglöfs-kepsar till anläggningarna. Då är det svårt att inte koppla det till kampanjen, säger Niklas Pärnerstedt som vill låta Get real! ha sin premiär innan STF utvärderar och säger samtidigt att han inte stänger några dörrar för samarbeten.
En privat finansiär har ändå bidragit med pengar och medel har även kommit från Svenskt friluftsliv. Efter avslutad vistelse i fjällen deltar de 300 testpiloterna i en omfattande enkät. En viss del av ungdomarna kommer dessutom att djupintervjuas.
– Vi vill veta hur de upplever våra fjällanläggningar. Saknas det möjlighet att löpa, genomföra andra aktiviteter och är boendet tillräckligt bra, är sådant vi vill veta.