Det vackra sommarvädret gynnade inte försäljningen i sportbranschen i juli. För andra månaden i rad var tillväxten negativ.
Efter försäljningsökningar under våren mattades handeln av under juni. Den trenden fortsatte under juli månad. I löpande priser backade försäljningen med 2 procent jämfört med samma månad 2012. Det innebär att den ackumulerade försäljningen i löpande priser har backat med 0,6 procent under året. Räknat i fasta, kalenderkorrigerade priser har försäljningen dock ökat. I juli ökade den med 1,5 procent jämfört med juli förra året och den ackumulerade ökningen har varit 2,6 procent.
Även i stora delar av övriga detaljhandeln blev det en svag utveckling under juli. Försäljningen ökade visserligen med 2,9 procent i löpande priser men det var till stor del god försäljning i dagligvaruhandeln som låg bakom ökningen. Med den borträknad skrevs ökningen till 1,7 procent. I fasta, kalenderkorrigerade priser skrevs försäljningsökningen till 2,1 procent.
Månadens vinnare i löpande priser i sällanköpsvaruhandeln var Klädhandeln, Guldsmedshandeln och Optikhandeln medan det gick sämre för Leksakshandeln och Elektronikhandeln.
Enligt HUI Research finns det risk för att den svaga utvecklingen fortsätter under hösten. Det ska dock tilläggas att en stark orsaksfaktor är de starka jämförelsetalen från förra året. Sportbranschen ökade till exempel sin försäljning med 10 procent under 2012. HUI:s prognos för helåret är en tillväxt på 2 procent.