Puma nya jättesatsning

Med en investering på 300 miljoner kronor i ett nytt centrallager blir Helsingborg ännu tydligare navet i Pumas nordiska satsning.


Puma nya jättesatsning
Peter Bedsted, vd Puma Nordic.

Det första spadtaget är gjort. I januari 2014 står allt klart. Då är Puma Nordics nya, utbyggda centrallager i Berga industriområde utanför Helsingborg operativt. Med en tillbyggnad med ett 9 600 kvadratmeter stort höglager med 18 meter i takhöjd mäter då Pumas lager totalt 23 000 kvadratmeter. Anledningen är att Puma vill kunna serva de nordiska butikerna på ett ännu bättre sätt. Det förklarar Puma Nordics vd Peter Bedsted för Sportfack.

– Vi gör det här för att bli ännu mer effektiva mot våra kunder. Dels får vi ett flexibelt och automatiserat lager som är igång 24 timmar per dygn. Dels får vi ett manuellt lager som kan serva kunder ännu snabbare vid behov.

Efter utbyggnaden, som totalt är budgeterat till 300 miljoner kronor, kommer centrallagret att serva hela den nordiska marknaden med produkter från Puma, Cobra Puma Golf och Tretorn. Den nya lagerlösningen gör att två lager i Sverige och ett i Danmark försvinner. Peter Bedsted är mycket nöjd med lösningen.

– Vi ser det som en möjlighet att prioritera våra nordiska kunder ännu mer. Tidigare har kunderna konkurrerat med andra länder från ett europeiskt cantrallager, säger Peter Bedsted och förklarar att den nordiska lagerlösningen är ett pilotprojekt som Puma vill överföra på fler marknader.

– Puma har 23 olika lager idag och målet är att det ska bli sju. Jag är stolt över att vi i Norden får bli ett pilotprojekt eftersom Puma centralt ser oss som en viktig marknad.

Som ett led i Pumas globala hållbarhetssatsning byggs det nya lagret i enlighet med de krav som möjliggör så kallad ”Green Building”. Energianvändningen effektiviseras bland annat vilket gör att 25 procent mindre energi används för att värma upp och driva lokalerna jämfört med Boverkets nybyggnadskrav.

I samband med det nya lagret får dessutom personalens lokaler på huvudkontoret sig en uppfräschning. Som det sportvarumärke Puma är, kommer lokalerna innehålla möjligheter att motionera förklarar Pumas nordiske vd.

– Vi kommer ha någon typ av sportaktivitet i de nya lokalerna även om inget är spikat till hundra procent. Men det är med i planen!

Puma jobbar mot tre deadlines enligt Peter Bedsted. I oktober är höglagret klart, sommaren 2014 finns alla funktioner på plats och i januari 2015 räknar Puma med att alla leveranser ska ske från det nya nordiska centrallagret.