Adidas storsatsar på fotboll

Med nya skor, ny matchboll till fotbolls-VM och nya landslagströjor för bland annat Spanien, Tyskland och Sverige ska Adidas nå två miljarder euro på enbart fotboll.

Adidas storsatsar mot 2014 och fotbolls-VM i Brasilien för att behålla sin position som nummer ett på fotboll. Nike jagar Adidas omsättningsmässigt och båda omsätter runt 14 miljarder kronor på enbart fotbollsprodukter.

I december presenterar Adidas matchbollen för VM, Brazuca, och fram till kick off ska de släppa en ny Adizerosko som väger under 100 gram, en Smart Ball med sensor som känner av hur hårt en boll sparkas och med vilken skruv plus ett underställ, 630 gram kit, som kopplas ihop med Adidas MyCoach för att mäta en spelares rörelse på planen.

Adidas räknar med att omsätta över 2 miljarder euro (17,5 miljarder kronor) på enbart fotboll nästa år. Förutom skor ska landslagströjor och runt 13 miljoner Brazucabollar stå för den omsättningen.