Reebok-CCM vill forechecka

Med nytt Europakontor i Solna och en tydligare positionering av varumärkena tänker Reebok-CCM satsa vidare i jakten på marknadsandelar.


Reebok-CCM vill forechecka
Ledartrojka. Michael Törnqvist, Leif Andersson och Robert Zaring, Reebok-CCM.

Sedan september 2012 finns hockeyleverantören Reebok-CCM:s Europakontor i Sverige. Då flyttade inköp, sälj, marknad och kundtjänst från Malung till Adidas Groups lokaler i Solna. Samtidigt anslöt Robert Zaring från moderbolaget Adidas som ny marknadschef i och med att den rollen flyttades från Tyskland. Det trettio personer starka kontoret servar nu hela Europa med hockeyprodukter från de båda varumärkena. Malung sköter distribution och lager.

Trots ett intensivt år bakom sig kan ändå Reebok-CCM vara nöjda. Försäljningsresultatet för 2012 på 186 miljoner kronor blev det bästa någonsin för företaget. Robert Zaring, försäljningschefen Leif Andersson och produktchefen Michael Törnqvist tänker dock inte låta företaget slå sig till ro i de ljusa lokalerna. Tvärtom.

– Nu ska vi bli mer aktiva, aggressivare och synas mer på allt ifrån sargreklam till apar, säger Robert. Vi ska positionera varumärkena CCM och Reebok tydligare. CCM är för den kvicke och lite lättare spelaren som söker känsla och teknik. Reebok ska fortsätta stå för den kraftfulle spelaren som söker styrka och rejäla skydd.

I linje med positioneringen blir det flera produktsläpp under 2013.
– Reebok släpper en helt ny klubba med Ribcore-teknologi som ger ännu större katapulteffekt även om du har ont om utrymme att skjuta ifrån säger produktchefen Michael Törnqvist och fortsätter:

– CCM blir i år först med ett helt nyutvecklat system för iläggssulor till skridskor.
Systemet bygger på tre olika sultyper som väljs beroende på spelarens fötter och provas ut i butiken. Dessutom släpper CCM en utveckling av klubban RBZ, framtagen tillsammans med kollegorna på Taylormade Golf. Golfutvecklarna har lånat ut teknologier som ger klubban ytterligare kraft. Eller för att prata golfspråk – trampolineffekt.Dessutom vill Reebok-CCM försöka tvätta bort stämpeln att hockey bara är för rika. Det ska göras med publika event och en finjusterad marknadsföring.

– Vi har faktiskt kompletta skyddsuppsättningar för knattar som kostar sjuhundra kronor i butik, säger Robert och Michael fyller i:
– Vi ska göra hockey mer tillgängligt.

Precis som att CCM, Reebokoch Taylormade inom Adidas Group gör kollaborationer, hoppas det svenska Europakontoret kunna jobba effektivare nu när alla avdelningar finns under samma tak.

– Med inköp, sälj och marknad intill varandra har vi mycket snabbare från start till mål med nya projekt, säger Michael.
Leif poängterar faktumet att Arlanda finns nära Europakontoret:

– Vi försöker lägga presentationer för kedjorna här. Även om kunderna kommer från Göteborg är vi bara en timme bort.
Nu när alla bitar på plats ska Europakontoret leverera, slår Michael fast.
– Vi tänker inte stå still. Vi ska öka våra marknadsandelar.

Sportregistret - Relaterat företag