Sportringen på offensiven

Trots tuffa tider är det full fart hos Sportringen just nu. Kedjan har precis öppnat en jätteoutlet, tre ytterligare butiker är på gång och efter sommaren sjösätter man ännu ett jätteprojekt.

– Det är tufft för hela branschen nu. Vi har drygt 50 medlemmar i kedjan. Några går det bra för, andra har det lite tuffare, men totalt för kedjan känns det bra.

Sportringens vd Thomas Wallhager har precis svarat på frågan ”hur är läget?” När intervjun görs har Usports precis försatts i konkurs och flera spelare på sportmarknaden kan se tillbaka på ett tufft 2012. För sporthandeln totalt sett går det ändå bra och Sportringen är totalt sett en av vinnarna just nu. Omsättningen för kedjan ökade 2012 med 12,5 procent till 400 miljoner kronor jämfört med året innan och för 2013 har Thomas ännu högre förhoppningar.

– I år har vi ett mål att öka omsättningen med mellan 15 och 20 procent.

Thomas har inte så mycket tid över att fundera över tuffa tider just nu. Det är handlingens tid för Sportringen som gäller. Många stora projekt håller på att sjösättas.

Sportringen har precis etablerat två helt nya butiker i Staffanstorp och Sala i slutet av mars. Dessutom öppnar en outletbutik i Hemavan på cirka 400 kvadratmeter. Orten kan låta liten men med sex mil till köpglada, norska kunder är läget perfekt för en outlet.

Den 14 mars slog Hans Hedefur, mångårig Sportringenhandlare och en del i trion som köpte loss kedjan från Team Sportia, och hans personal upp portarna för en 3000 kvadratmeter stor outlet i Töcksfors köpcentrum Handelsparken. Även om konkurrensen på orten är tuff, granne är Sportshopen med en 4000 kvadratmeter stor butik, ser Hans ljust på framtiden.

– Handel föder handel. Vi drar bägge kunderna till butikerna. Sedan står slaget i butiken. Där avgörs det av personalen var kunderna handlar.

* Artikeln är saxad ur en längre intervju med Sportringens ledning. Den kompletta artikeln läser du i Sportfack nummer fyra som utkommer 30 april. Då får du också läsa om vilket stort projekt Sportringen lanserar efter sommaren.