Idén föddes på en motorcykel för fyra år sedan. Idag finns produkterna i butik och nu vill företaget Kori få in sina ryggskydd också hos de svenska cykelhandlarna.
Att gå från idé till färdig produkt är en lång väg. Det vet Sophie Wachenfeldt som driver företaget Kori tillsammans med sin mor och far. Kori grundades år 2010 och förra våren fick företaget ut sina första ryggskydd i ett antal skidbutiker. De har utvecklat och tagit produkten och den lämpar sig också för bland annat mountainbikecyklister. Nu försöker företaget få återförsäljarna att nappa på deras produkt. Det är inte det lättaste då Kori valt att både producera, designa och agera leverantör för sina produkter.
– Vi har upptäckt vilket stort intresse som finns bland mountaibikecyklisterna för våra produkter. Vi ska nu försöka få in dem hos cykelhandlarna. Vi har valt att sköta leverantörsbiten själva. Vi vill inte tappa närkontakten med de återförsäljare som vill samarbeta med oss, säger Sophie Wachenfeldt.
Hon är utbildad industridesigner och idén till ryggskyddet föddes ur missnöjet med de ryggskydd som fanns på marknaden. Under resans gång kom företaget i kontakt med företaget Mobergs Fabrik i Småland som tillverkade de första prototyperna och som idag syr ryggskyddet. Själva ryggplattan görs av det brittiska företaget D3O som är specialister just på stötdämpande material. För i år är siktet inställt också på cykelbranschen.
– Vi hade ingen erfarenhet av leverantörsbiten och har fått lära oss allting från grunden. Vi har fått in produkterna på några skidbutiker men har insett att det finns ett stort intresse för ryggskyddet också bland mountainbikeåkarna, säger Sophie Wachenfeldt som driver företaget.
Som ett nytt företag är det inte lätt att komma i kontakt med återförsäljarna. Men än så länge vill Kori ha full kontroll över såväl produktion som distribution.