Taylormade har en nygammal kapten

Johan Lundkvist ser det som en förmån att få jobba med ett företag som vill leda förändringen inom golfen. Som ny vd för Taylormade Adidas Golf Norden vill han se möjligheter hellre än problem.

När Fredric Alerstam slutade som vd för Taylormade Adidas Golf fick Johan Lundkvist frågan om att ta över. Han tvekade inte en sekund och ser det som en fantastisk chans att kombinera sina två stora intressen – golf och personlig utveckling.

Johan har spelat golf sedan sju års ålder och har både hunnit med att vinna JSM och spela/plugga fyra år på universitet i USA. Direkt efter examen fick han jobb hos Callaway i England som innesäljare för Norden. Därifrån värvades han till Taylormade där han först blev key account manager och senare säljchef för Sverige. Och nu är han alltså högst upp som ansvarig för hela Norden.

– Jag ser det som en ren förmån att få jobba med varumärken som drivs av människor som älskar golf och som vill vara innovativa, kreativa och leda utvecklingen för hela sporten, säger Johan. Min uppgift blir att få mitt säljteam att lyfta butikerna, sprida en positiv stämning och se möjligheter när alla pratar om problemen inom golfen. Golf är trots allt Sveriges näst största sport med över 400 000 aktiva golfare. Det finns en hel del bra vi kan göra med det underlaget.

Taylormade har en otrolig medvind just nu med flera år av storsäljande produkter bakom sig. Johans analys är att det beror på att Taylormade är så fokuserat på att ta fram produkter som hela tiden är bättre än det som funnits tidigare.

– Produkterna är kungen men lika bra ska vi vara på service, logistik och på att sälja in rätt sortiment till varje butik, säger Johan. Med allt mer avancerade produkter är det viktigt att vi kan utbilda butikspersonalen och förklara för konsumentarna vad alla innovationer betyder för dem och deras spel.

Taylormade har en nygammal kapten
Ska Adizero bli årets säljsuccé?

Snart drar golfsäsongen igång i Sverige och frågan är då vad som kommer att sälja. Johan har tre personliga favoriter från hans varumärken: järnklubborna Rocketbladez, drivern R1 och Adidas nya golfsko Adizero.

– Adizero är en av de mest fantastiska produkter vi har tagit fram, säger Johan. Passformen och den låga vikten ger en så positiv känsla redan i butiken och med argument som att en golfare behöver lyfta två ton mindre under en runda jämfört med sina gamla skor gör att Adizero kan bli årets stora succé.

Taylormade kommer att fortsätta med sin demotour men minska antalet besök till förmån för högre kvalitet. Det blir 100–150 stop och i år blir det två killar som åker runt tillsammans med var sin Flight Scope för att kunna göra en riktig custom fitting. Ännu bättre blir det under Taylormade Experience Days då en tourbuss finns uppställd och då klubborna byggs på plats och levereras ett par timmar efter avslutad utprovning.