Scandinavian Village drog folk

Sammanlagt 28 företag på en yta av 2800 kvadratmeter. I år var Scandinavian Village på Ispo större än någonsin och det var bra tryck i montrarna.


Scandinavian Village drog folk
Jonas Hellentin, SOG.

Det var som vanligt mycket folk som rörde sig i Scandinavian Village. Butiksinköpare och distributörer på jakt efter nya varumärken trängdes kring baren eller fick produktgenomgångar i montrarna. De skandinaviska varumärkena är attraktiva på den internationella marknaden. Det är uppenbart att konceptet att visa upp sig under ett gemensamt paraply är framgångsrikt.

Jonas Hellentin på Scandinavian Outdoorgroup (SOG), som ligger bakom konceptet, säger till Sportfack att de 2800 kvadratmetrarna på sätt och vis är mässans största monter.

– Genom att fronta tillsammans gör företagen ett större avtryck på mässan. Samtidigt kommunicerar företagen att de har en gemensam skandinavisk image med fler likheter än olikheter, säger Jonas Hellentin.

En effekt av Scandinavian Village har blivit att antalet skandinaviska varumärken växer hos de återförsäljare som en gång valt att börja jobba med ett skandinaviskt varumärke. Hos till exempel tyska outdoorkedjan Globetrotter har gruppen med skandinaviska varumärken vuxit kraftigt de senaste tio åren enligt Jonas Hellentin.

– Deras inköpare står här i baren och dricker kaffe och får upp ögonen för andra skandinaviska varumärken, säger han. Det är lite samma sak med distributörer. Utställarna tipsar varandra om bra samarbetspartners.

Scandinavian Village drog folk
Anna Göthager, Ivanhoe.

Anna Göthager på Ivanhoe har samma erfarenhet. Varumärkena i Scandinavian Village är visserligen konkurrenter men har ändå stort utbyte av varandra.

– Vi tipsar varandra om kunder och distributörer och det är en av fördelarna med att stå här. En annan fördel är Scandinavian Villages starka varumärke. Som en ganska liten aktör är det ett bra forum att synas i, säger hon till Sportfack.

Icebugs monter hade passat väl in i någon av performance-hallarna men vd:n David Ekelund menar att fördelarna med Scandinavian Village överväger. Nätverkandet med de andra företagen i Scandinavian Village är en viktig aspekt.

– Vi brottas med samma typ av problem, till exempel hur ersättningar och avtal ska se ut. Det är intressant att lufta de sakerna med de andra företagen, säger han.

Scandinavian Village drog folk
Nanny Bergstedt på Houdini var nöjd med mässan och Scandinavian Village: ”Det har varit en jättebra mässa med mycket folk i montern. Många är distributörer eller återförsäljare men även mycket journalister och PR-folk har varit här”, säger hon till Sportfack.
Scandinavian Village drog folk
Det var bra med folk i både montrar och gångar.
Scandinavian Village drog folk
Lars E. Johansen på Aclima gillar Scandinavian Village: ”Vi står starkare tillsammans än om vi hade varit utspridda. Dessutom kan vi prata med varandra om vilken distributör eller återförsäljare man ska satsa på och vem man ska hålla sig undan”, säger han.
Scandinavian Village drog folk
Många av de svenska montrarna hade växt på både bredden och höjden.
Scandinavian Village drog folk
”Ispo är en jättebra plats för Woolpower att synas i det stora sammanhanget. Dessutom kan vi stötta våra distributörer när de möter sina kunder”, säger Torbjörn Ryman på Woolpower.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Aclima AB

    Aclima AB säljer och marknadsför det prisvinnande varumärket Aclima – Högkvalitativa mellanlagerplagg, underställ, strumpor, mössor och handskar i merinoull. Direktleverans från egen fabrik och lager.