Norsk ull säljer bra

För New Element har det norska varumärket Dewold blivit en storsäljare här i Sverige. Merinoplaggen som tillverkas på andra sidan Östersjön tilltalar såväl butikerna som slutkonsumenterna.

När Ulf Waldekrantz, delägare i New Element inledde diskussionerna med norska Dewold handlade det inte om någon snabb affär. I själva verket tog förhandlingarna två år innan alla pusselbitar hade fallit på plats och ett avtal var redo för underteckning. Idag är Dewold det snabbast växande varumärket för New Element.

–          Det går väldigt bra just nu. Jag tror att kunderna uppskattar att det är närproducerat och att distributionen fungerar så bra, säger Ulf Waldekrantz.

Norrmännen har två fabriker i Litauen där de tillverkar sina merinoplagg. Det gör det möjligt för butikerna att få produkter också mitt i säsong utan att de lagt förorder. Ullen köps från Tasmanien av en och samma leverantör vilket gör att priset blir fördelaktigt. Dessutom fungerar hela produktionskedjan på ett etiskt sätt, vilket innebär att inga svältlöner betalas till de anställda och att inga skadliga kemikalier används vid tillverkningen. Sedan finns ytterligare en orsak till Dewolds framgångar i Sverige, annonsering. Norrmännen valde att från början satsa på en dyr och synlig kampanj när varumärket lanserades.

–          Det är så de jobbar. Det går in på rätt få marknader, men gör det istället ordentligt, säger Ulf Waldekrantz.