När försäljningschef Tomas Tauschek tog över jobbet på Mammut för ett år sedan brottades företaget med problem på den svenska marknaden. Idag har han lyckats vända på skutan genom att minska antalet samarbetspartners och ändå breddat sortimentet som Mammut levererar.
Det var ingen lätt utmaning som väntade Tomas Tauschek när han kom från Gore till Mammut ett drygt år sedan. I Sverige hade varumärket tappat i popularitet och försäljningen här sköttes från Norge vilket kanske inte var en helt optimal lösning. Nere på kontinenten gick Mammut däremot bra och därför lade företaget upp strategier för att vinna marknadsandelar också i Norden. Strategin som Tomas genomförde på den svenska marknaden var okonventionell. Företaget gick från att samarbete med över etthundra butiker till att fokusera på ett fyrtiotal nyckelkunder.
– Vi är en specialist och därför ska vi fokusera på specialister. I dagens hårda konkurrens funkar det inte att försöka köra några halvmesyrer. Det är bara specialisterna som kan möta den ökade konkurrensen ute på marknaden, säger Tomas Tauschek.
Metoden visade sig framgångsrik både för leverantören men också för butikerna. Mammut anpassade prisbilden till den svenska marknaden vilket gjorde det billigare för butikerna samtidigt som marginalerna blev bättre. För Mammut betydde det i gengäld att företaget fick ut ett mycket bredare sortiment till butikerna. Framgångarna på den svenska marknaden har inte gått omärkt förbi för företagsledningen nere i Schweiz. Från och med i år ansvarar därför Mammut i Sverige också för den finska och danska marknaden. Det kommer att betyda förändringar för organisationen här hemma i Sverige.
– Vi ska faktiskt anställa nytt folk för att kunna sköta allting på ett bra och effektiv sätt. Vi har dessutom siktet inställt på att skapa ett aktiebolag här i Sverige, säger Tomas Tauschek.