Den sviktande konjunkturen påverkar handlarnas framtidstro. Mellan november och december minskade handlarnas framtidstro kraftigt.
De svenska detaljhandlarna ser alltmer pessimistiskt på framtiden enligt Handelsbarometern, Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag. Framtidsindikatorn, som är ett mått på handlarnas tro på utvecklingen i detaljhandeln, blev i december -23 vilket ska jämföras med november månads notering på -12. Bland annat har andelen handlare som tror att omsättningen kommer att öka under den kommande tremånadersperioden minskat från 33 procent i november till 27 procent i december. Antal handlare som tror att omsättningen ska minska under den kommande tremånadersperioden ökade från 19 procent i november till 25 procent i december.
– Precis som i övriga delar av svensk ekonomi ser vi en snabb och oroväckande inbromsning. Inom handeln är konkurrensen knivskarp och sämre konjunktur leder snabbt till minskad sysselsättning och ökat antal konkurser, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Även Kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet, sjunker från 13 i november till 12 i december, den lägsta noteringen på över ett år.
Handelsbarometern baseras på en panel av butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Framtidsindikatorn beräknas som det genomsnittliga nettotalet för fyra frågor som rör butikschefernas framtida förväntningar på försäljning och antalet medarbetare i den egna butiken samt för detaljhandeln i stort under de kommande tre månaderna. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor del av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.
Magnus Reithner