De svenska bankerna drar in miljarder i kortavgifter varje år. Nu vill Svensk Handel bryta bankernas monopol.
Enligt en undersökning från HUI Research beräknas bankerna ta ut sju miljarder kronor i kortavgifter varje år. Undersökningen är beställd av Svensk Handel som tycker att det är minst en miljard kronor för mycket.
Medianföretagen har en kostnad per kortbetalning på 3,30 kronor. En kostnad som handlarna sedan 2010 är förbjudna att lägga på kunderna.
– Bankerna har monopol på korttjänster och tar orimligt mycket betalt. Fler aktörer borde vara med och öka konkurrensen. Om andra företag kom in på marknaden, skulle priskonkurrensen öka och bankerna bli mindre systemviktiga vilket skulle öka den finansiella stabiliteten, säger Svensk Handels Bengt Nilervall till Dagens Handel.se.
Flera lösningar kan dock vara i sikte. Till exempel har dagligvarujätten Axfood testat mobilbetallösningen Seamless som går runt bankerna och inlösenföretagen.