Ylva Ryström och Niclas Valfridsson är duon som ska styra Cross Sportswear in i framtiden. Ökad satsning på Sverige är en av förändringarna.
Det har rått lite osäkerhet om vad som ska hända med Cross Sportswear. Ägarna funderade ett tag på att sälja varumärket men nu har de istället gjort tvärtom, pratat ihop sig och beslutat sig för att satsa vidare och ännu hårdare.
För att leda den här satsningen har de inte nöjt sig med att rekrytera en ny vd utan de har lockat över en duo som tillsammans ska bygga det nya Cross.
De två är Ylva Ryström och Niclas Valfridsson som har känt varandra i 20 år men aldrig tidigare jobbat tillsammans. Ylva blir vice vd med ansvar för produkter och försäljning och hon har en bakgrund inom mode där hon bland annat har varit försäljningschef på Filippa K och jobbat med säljutveckling specialiserad mot detalj- och fackhandel.
Niclas kommer närmast från posten som vd för klockmärket Sjöö Sandström som han var med och vände från krisföretag till framgångsrikt. Nu blir han vd för Cross och ansvarar för ekonomi, personal och marknad.
– Jag kände direkt att det här var något för mig, säger Niclas. Jag brinner redan för Cross.
– Det som är så roligt och det som gör att det här känns så perfekt för oss är att vi är Cross målgrupp, säger Ylva. Vi behöver inte tänka oss in i hur kunderna tänker eftersom vi är kunderna.
Just nu håller de på att tanka in information om Cross genom att prata med de anställda, återförsäljare och distributörer. De vill inte riktigt gå in på vad handlingsplanen kommer att innehålla innan de har presenterat den för styrelsen men en sak verkar redan vara klar – de vill bli starkare i Sverige.
– Vår största marknad är faktiskt Australien, säger Ylva. Sverige har inte riktigt varit prioriterat men det vill vi ändra på. Det är väldigt viktigt att ha en stabil hemmamarknad.
– Vi är väldigt starka på vind och vatten inom golf och ytterplaggen på skidor men har en del att jobba på med de andra delarna inom respektive segment, säger Niclas. Vi ska skruva lite på varumärket och ser en enorm potential både i Sverige och på de andra 22 marknader där Cross finns.