Nike Golf använder sociala medier när de ska lansera sin nya driver. Vid midnatt i kväll släpps bilder och filmer via Facebook och Twitter.
Nike själva kallar den för en av de största innovationerna någonsin inom golf och vid midnatt i kväll visar de upp klubban för första gången. Det vi vet är att det är en driver, att den heter C1 och att den fick Golfstore att ta upp Nike i sitt klubbsortiment då de kände att de bara måste ha med den. Vad det är som är så revolutionerande har vi ingen aning om men nätet surrar om allt från en digital display på klubbhuvudet som visar var och hur klubban träffar bollen för att lättare kunna ställa in klubban rätt med den justerbara hoseln till att det är en aerodynamisk form som gör att klubban svingas i rätt spår.
Förutom att hemlighetsmakeriet är i klass med Apples inför en lansering så är det intressant hur Nike Golf valt att lansera klubban. De gör det nämligen via de sociala nätverken Facebook och Twitter. Nike Golf har runt 1,5 miljoner golfare som följer dem på Facebook och det är ofta golfare som är väldigt passionerade över sitt spel. Golfare som är nyfikna på nya produkter och som pratar med andra golfare. Därför räknar Nike Golf med att de 1,5 miljoner golfare som får se nya C1 i sitt Facebookflöde under natten mot tisdag kommer att sprida nyheten vidare så att en stor del av världens golfare får se den nya drivern under de första 48 timmarna efter det att den släppts.
Jag kommer att vara en av dem…

