Sportbranschen ångar på. Sommarens försäljningsrally tog inte paus bara för att det blev höst.
I löpande priser ökade försäljningen med 8, 2 procent jämfört med september förra året. I fasta kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med hela 16,6 procent jämfört med motsvarande månad 2011. Det innebär att sportbranschen under årets första nio månader ökat med 8,1 procent i löpande priser och med 8,6 procent i fasta, kalenderkorrigerade priser.
För detaljhandeln som helhet var september en förhållandevis svag månad. I löpande priser ökade försäljningen med 0,4 procent och i fasta, kalenderkorrigerade priser ökade den med 4,6 procent. Gällande både löpande och fasta priser återfanns sportbranschen i toppskiktet.
Handelns Utredningsinstitut (HUI) spår att detaljhandeln får en god utvecklingstakt fram till jul trots den senaste tidens varsel. Svaga jämförelsetal, hushållens höga sparkvot samt en oförändrad och potentiellt sjunkande styrränta ligger bakom det.